Kauhavalalinen trokari myi minulle vaarallisen auton

Muistakaa, että Kuluttajansuojalaki antaa mahdollisuuden käräjöidä OSTAJAN paikkakunnalla!.

Sfnetin kuluttajaryhmässä oli runsaasti keskustelua kauhavalaisen autokauppiaan minulle myymästä, vaarallisessa kunnossa olevasta Volvo 850 -henkilöautosta joka osoittautui todelliseksi "pommiksi".

ÄLKÄÄ OSTAKO ULKOMAILTA TUOTUA AUTOA! Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia Suomiautojen kanssa.

Lapualla toimiva Paukun Autokatsastus OY Latojantie 7 62100 LAPUA oli antanut autosta täysin puhtaat paperit. Minun katsastaessani autoa, Katsastusinsinöörit kuitenkin löysivät tarkastuksessa 14 puutetta tai vikaa jotka vaikuttavat auton turvallisuuteen. Siis neljätoista! Paukun autokatsastus on sittemmin lopettanut toimintansa.

Kauhavalainen autokauppa Finn-Senior Oy (Omax Auto Oy) on useaan otteeseen luvannut hoitaa asian välittömästi kuntoon. Olen ollut lähes päivittäin yhteydessä myyjään, Pia Kankaansyrjään ja hän oli joka kerta luvannut soittaa korjaamoon ja sopia korjauksesta. Kaksi päivää ennen korjaamolta tilaamaani aikaa Kankaansyrjä kertoi ettei aiokaan maksaa korjausta vaan auto olisi toimitettava Kauhavalle Finn-Seniorin korjaamolle korjattavaksi. Tämän autokauppias Kankaansyrjä kertoi kun soitin varmistaakseni, että onhan asia varmasti kunnossa.

Pia Kankaansyrjä oli 22.9.2006 puhelimessa minulle luvannut purkaa kaupan mutta hänen asiamiehensä Mika Kankaansyrjä ei lupauksista huolimatta ottanut yhteyttä minuun tai paikkakuntani kuluttajaneuvojaan. Kun soitin Kankaansyrjälle tiedustelin milloin tämä ottaa yhteyttä Kankaansyrjä sanoi: "Minä en puhu mitään" ja sulki puhelimen korvaani. Olin luottanut Mika Kankaansyrjään, koska hän on tunnettu politiikan vaikuttaja Kauhavan kaupunginvaltuustossa ja kaupunginhallituksessa (SDP). Pia Kankaansyrjä ilmeisesti ymmärsi tilanteen vaikeuden myös minun kannaltani ja halusi purkaa kaupan, siinä kuitenkaan onnistumatta.

Vinkki vastaavien tapausten varalle:
Jokainen saa nauhoittaa omat puhelunsa ja tallentaa kuvan sekä äänen silloin kun on itse paikalla.

28.9 kuluttajaneuvoja soitti ja kertoi asiamiehen viimein ottaneen yhteyttä ja kertoneen, että hän antaa vastauksensa 5.10 mennessä. Tällöin saapui faxi jossa kerrotaan etteivät aio purkaa kauppaa.

Maksoin auton automyyjälle heti kotiin saavuttuani seuraavana päivänä pankkitille. Tässä tein virheen. Kauhavan kuluttajaneuvoja sanoi minulle, että rahojen takaisin saaminen voi olla erittäin hankalaa ja liki mahdotonta koska olin jo maksanut auton. Jos en olisi maksanut autoa, minulla olisi mahdollisuus pidättää korjauskulujen osuus. Ilmeisesti Mika Kankaansyrjä on Kauhavalla tunnettu kuluttajariidoista koska paikkakunnan kuluttajaneuvoja tiesi heti kertoa rahojen takaisinsaannin olevan liki mahdotonta. Kyseessä on paikkakunnalla erittäin tunnettu Suomen Sosiaalidemokraattisen puolueen poliitikko, joten sekin varmasti vaikuttaa.

Olin nyt antanut myyjälle yli kuukauden aikaa hoitaa asia kuntoon mutta ei ole sitä tehnyt.

Olin 29.9.2005 lähettänyt Mika Kankaansyrjälle kirjattuna kirjeenä sovintoesitykseni, mutta kirjettä ei ole lunastettu. Kerroin myös puhelimessa, että olen lähettänyt kyseisen kirjeen.

Asianajajani lähetti 14.10.2006 kirjeen kaupan purkamisesta jossa annettiin 10 päivää aikaa vastata kirjeeseen. Vastausta ei ole kuulunut. Asianajani pyynnöstä soitin autokauppiaalle, Pia Kanaansyrjälle, joka kertoi ettei tiedä asiasta yhtään mitään eikä asiaa ei enää hoida hänen miehensä Mika Kankaansyrjä, vaan joku toinen henkilö jonka nimeä hän ei minulle suostunut kertomaan.

Soitin Mika Kankaansyrjälle kysyäkseni onko hän saanut asianajajani lähettämän kirjeen. Mies huusi puhelimeen etten saa enää soittaa kyseiseen numeroon. Kun halusin tietää onko hän saanut hänelle osoitetun kirjatun kirjeen, Mika Kankaansyrjä huusi minulle loukkaavasti: "JATKA VAAN OMAA LÄÄKITYSTÄSI" jonka jälkeen Kankaansyrjä sulki puhelimen.

Muistakaa, että Kuluttajansuojalaki antaa mahdollisuuden käräjöidä OSTAJAN paikkakunnalla!.

Ilmoituksessa mainitaan myyntipaikkakunnaksi UUSIMAA mikä oli alunperin hakukriteereissäni. Keskustelin autosta hyvin pitkään ja vasta myöhemmin selvisi, että auto onkin Pohjanmaalla. Eli en olisi autoilmoitusta löytänyt hakukoneella mikäli paikkakuntatieto olisi ollut oikein.

Lisäksi autoilmoituksessa on mainittu Automaatti-ilmastointi missä uskossa auton ostinkin. Jälkeenpäin on selvinnyt, että kyseessä on aivan tavallinen ilmastointi jonka säätimet ovat talvella liian jäykät minulle koska sairastan reumaa.

Kun tiedustelin puhelimessa Pia Kankaansyrjältä miksi auto oli lähes vuoden myymättä hän kertoi, että hinta oli aluksi hyvin korkea ja ovat alentaneet hintaa. Kuitenkin Nettiauton arkiston mukaan auton hinta on ollut 9900 euroa ainakin 2.9.2004 lähtien eli minun annettiin valheellisesti ymmärtää, että hinta on alentunut hiljattain.

Auton ostohetkellä kysyin, tuleeko autoon mukaan huoltokirja ja Kankaansyrjä vannoi, että aivan varmasti se on koska hän oli sitä aiemmin selaillut. Koskaan en huoltokirjaa saanut.

Finn-Senior Oy oli ilmoittanut auton myynti-ilmoituksessa mittarilukemaksi 125000 ja myös Finn-Seniorin internetsivulla oli kyseisen auton ilmoituksessa mainittu 125 tkm. Kankaansyrjä kertoi minulle puhelimessa, että autolla on todellakin ajettu vain 125000 KILOMETRIÄ. Autossa on kuitenkin mailimittari joten ajokilometrimäärä on yli 200000.

Kysyin sitten automyyjä Pia Kankaansyrjältä onko kyseisessä autossa sivuturvatyynyt. Hän tarkisti asian ja kertoi, että nämä löytyvät koska sivupilarissa on tarra (mitä kuitenaan ei sitten ollutkaan). Minulle myös kerrottiin, että auto ei vuoda lainkaan öljyä. Päätin lähteä katsomaan autoa Pohjanmaalle 400 km päähän.

Auton on tutkinut AKE:n (nykyisin Trafi) tarkastusinsinööri todistajineen ja on antanut minulle raporttinsa.

Kankaansyrjä olisi siis suostunut korjaamaan auton jos olisin toimittanut sen heille Kauhavalle. Kuluttajansuojalaki kertoo myös, että asiakkaalle ei saa koitua kohtuutonta haittaa virheiden korjaamisesta joten kyseinen vaatimus on kohtuuton.

Ostaja saa kieltäytyä tavaran korjaamisesta, jos siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa

Tavarassa on virhe esimerkiksi silloin, jos
- tavara ei vastaa lain tai viranomaisen vaatimuksia esimerkiksi tuoteturvallisuudesta

Lain mukaan myyjän pitää korjata virhe niin, ettei siitä aiheudu ostajalle kustannuksia. Kustannuksiin luetaan muun muassa tavaran korjattavaksi toimittamisesta ja palauttamisesta< aiheutuneet kulut, käytetyt varaosat ja korjaajan työ- ja matkakulut.

Lisäksi kieltäydyin ehdottomasti kuljettamasta vaaralliseksi todettua autoa Pohjanmaalle saakka.

Kävin 30.9.2005 illalla kahden todistajan kanssa irrottamassa käsinelokeron sisustan jotta pääsisin katsomaan onko matkustajan turvatyyny kiinni asianmukaisesti. Epäilin väärää kiinnitystä, koska kojelauta on ollut irti ja kasattu huolimattomasti ja siitä puuttuu useita ruuveja ja kojelauta on käsinelokeron vierestä kiinni isolla ruuvilla jonka reuna on leikkaavan terävä.

Kojelauta on kiinni isolla ruuvilla. Kun sen irrottaa, kojelauta alkaa irvistää.

Matkustajan turvatyyny on irti! Siitä puuttuu neljä lujaa kiinnityspulttia.

Tämä on erittäin huolimatonta jo sen vuoksi, että vieressä on tarra joka kertoo pulttien tarpeen ja näyttää miten niiden tulee sijaita ja mihin tiukkuuteen ne on kiristettävä. Toinen tarra on käsinelokeron irrotettavassa osassa (kuva) erittäin näkyvässä paikassa. Onnettomuustilanteessa tyynyn irti oleminen voi olla äärimmäisen vaarallista.

Useat kojelaudan kiinnitysruuvit puuttuvat ja kojelauta on irti. Tämä voi kolaritilanteessa olla äärimmäisen vaarallista koska kojelauta on tärkeä turvallisuusvaruste. Tämä voi myös viitata matkustajan turvatyynyn väärään kiinnitykseen mitä en pysty päältä päin tarkastamaan.

Autosta puuttui niinikään vararengas, nosturi ja varoituskolmio jotka Kankaansyrjä on useaan otteeseen luvannut toimitaa minulle mutta ei sitä tehnyt.

Autokauppias Kankaansyrjä lupasi hoitaa autolle kuljettajan Kauhavalle ja takaisin. Kun kieltäydyin vedoten siihen, että näin luovuttaisin tieten tahtoen vaarallisen auton toisen kuljetettavaksi, Kankaansyrjä sanoi kirjoittavansa kirjallisen sitoumuksen jossa hän ottaa vastuun mikäli sattuu onnettomuuksia. Jos onnettomuus sattuu niin minun vakuutukseni korvaisi vahingot ja se merkitsisi bonusten menetystä vuosien ajaksi. Minulla on 70 % bonukset jotka vähenisivät mikäli onnettomuus olisi kuljettajan syy.

Tämän jälkeen Kankaansyrjä on luvannut hoitaa auton kuljetuksen Kauhavalle korjattavaksi muulla tavalla kuin ajaen mutta ei ole kertomansa mukaan löytänyt kuljetuskalustoa siihen.

Koko ajan Kankaansyrjä on puhunut rehellisyydestä. Kun kysyin miksi hän ei ollut soittanut korjaamolle niin hän sanoi, että Pohjanmaalla asiat on totuttu hoitamaan sanaan luottaen. Kuitenkin soitosta oli sovittu. Kankaansyrjä on kertonut hankkineensa varaosat toimitettavaksi korjaamolle mutta varaosia hän ei ole korjaamolle toimittanut. Pohjanmaalainen luottamus ei siis toiminut.

Kankaansyrjän mukaan kyseessä ei olisi ollut rekisteröintikatsastus vaan ainoastaan vuosikatsastus. Autorekisterikeskuksen raportissa kuitenkin lukee, että kyse on nimenomaan rekisteröintikatsastuksesta.

Muistakaa, että Kuluttajansuojalaki antaa mahdollisuuden käräjöidä OSTAJAN paikkakunnalla!.

Kun auto oli seissyt kotona yön yli oli alle ilmestynyt valtava öljylammikko joka osoittautui moottoriöljyksi. Vein auton korjaamolle jossa moottorin öljykanavat pestiin ja laitettiin uudet öljyt sekä tiivisteitä elvyttävää lisäsinetta. Käsittely ei ole auttanut lainkaan mikä viittaa siihen, että tiivistevuotoa on jo aiemmnikin yritetty tällä tavoin korjata siinä onnistumatta. Joka tapauksessa laki lähtee siitä, että käytetyssä autossa kuuden kuukauden aikana esiin tuleva virhe on ollut siinä jo autoa ostettaessa.

Moottorin öljyvuoto on kahden Volvo-asiantuntijan mielestä niin vaativa erikoistyö, että sen suorittaminen tavallisessa autokorjaamossa on erittäin kyseenalaista koska moottorin alta joudutaan irrottamaan apurunko jotta vaihteisto voidaan irrottaa. Tällöin moottori pitää tukea erikoisesti tätä varten suunnitellulla työkalulla yläpuolelta. Näin ollen minulla on perusteltua syytä olettaa, että näin vaativa, erikoisosaamista tarvitseva korjaus tuskin onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla autokaupan korjaamossa. Autokauppiaskin tietää tämän hyvin koska hän oli soittanut useaan korjaamoon ja kaikissa oli kieltäydytty työn vaativuuden vuoksi. Homma vaatii ison kasan erikoistyökaluja.

Korjaamolla huomattiin, että konepellistä puuttui tuulihaka ja kahdesta salvasta vain toinen toimi.

Tilasin ajan katsastuskonttorista jossa tehtiin autolle perusteellinen tarkastus. Katsastusmies löysi lukuisan määrän vikoja jotka Paukun Autokatsastus Oy:n olisi pitänyt huomata ja hylätä auto. Koska kyseessä oli vielä rekisteröintikatsastus jossa ei saa olla yhtään ns. ykkösvikaa, niin tämä huolimattomuus sangen törkeää luokkaa.

Tässä lista löytyineistä vioista.

    1. Oikealla jarruletku murtunut (Erittäin vaarallinen vika)
    2. Vasemmalla jarruletku pykinyt
    3. Lähivalon lasi oikealla vaurioitunut
    4. Lähivalon heijastin oikealla samentunut
    5. Keskijarruvalo: valovoima virheellinen (johtuu kalvosta)
    6. Akku irti (Vaarallinen vika)
    7. Moottorissa erittäin voimakas öljyvuoto
    8. Konepellin turvasalpa puuttuu (Erittäin vaarallinen vika)
    9. Sivulasi vasemalla ja oikealla sekä takalasi : peilikalvo poistettava
    10. Vaihteenvalitsimen lukitus rikki. (Erittäin vaarallinen vika)
    11. Etuakseliston oikean alatukivarren pallonivel rikki (Erittäin vaarallinen vika)
    12. Ajoneuvossa ei ollut varoituskolmiota
    13. Ohjauslaitteiston raidetangon suojakumit vaurioituneet kummallakin puolella
    14. Etuakseliston kallistuksenvakaimien pallonivelet rikki kummallakin puolella

  • ajovalojen johdot murtuneet ja oikealla lähivalon liitin sulanut (TULIPALOVAARA)
  • kuljettajan istuimen selkänojan sähköinen säätö on korjausyrityksessä rikottu
  • moottorin kiinnike revennyt ja moottori ottaa kiinni auton runkoon
  • Ajovalot lainvastaiset koska eivät ole epäsymmetriset.

    28.9 hajosi oikeanpuoleinen tuulilasinpyyhinkin.

Joitain Autorekisterikeskuksen tarkastajan ottamia valokuvia:

Autokauppias pitää konepellin tuulihaan puuttumista mitättömänä vikana mitä se kuitenkaan ei ole. On sattunut lukuisia onnettomuuksia kun konepellin salpa on auennut ja konepelti on noussut vauhdissa ylös peittäen näkyvyyden tai taittuen ohjaamon päälle. Tämä auto oli siitäkin syystä erityisen vaarallinen, että vain toinen lukituslaite piti konepeltiä kiinni eikä sekään lukittunut täydellisesti väärin asennetun vaijerin vuoksi vaan piti vain osittain. Katsastusasemalla puuttuvaa tuulihakaa tuli ihmetteleään peräti kolme katsastusmiestä. Kaikki pitivät vikaa äärimmäisen vaarallisena vaikka konepellin varsinaiset lukot oli jo korjaamolla korjattu.

Jarruletku on niin vaarallinen, että se voi milloin hyvänsä revetä voimakkaassa jarrutuksessa.

Niinikään akun irti olemista autokauppias pitää mitättömänä vikana joka ei voi aiheuttaa vaaraa. Voin kuitenkin vakuuttaa, että 600 A oikosulkuvirta on niin suuri, että se taatusti voi aiheuttaa tulipalon konehuoneessa jos akku pääsee oikosulkuun esim. auton kääntyessä kolarissa katolleen. Kyseinen tilanne on hyvin vaarallinen koska siinä asennossa auton matkustajien on vaikea toimia.

Muistakaa, että Kuluttajansuojalaki antaa mahdollisuuden käräjöidä OSTAJAN paikkakunnalla!.

Melkoinen yllätys oli kun vararaengas, nosturi, työkalut ja varoituskolmio puuttuivat.

Tuulilasinpyyhkijät olivat raadot. Pyyhintäosa oli revitty irti. Olin melkoisissa vaikeukaissa kun jouduin vesisateeseen eivätkä tuulilasinpyyhkimet auttaneet lainkaan vaan päinvastoin.

Ohjauspyörä on rikki yläosasta tuulilasin puolelta. Siinä on iso reikä tuulilasin puolella ja ohjauspyörän päällyste kiertyy ympäri sitä käännetäessä. Ohjauspyörässä lienee ollut kiinni rattilukko. Päällyste on irti koko yläpuoliskosta ja murenee koko ajan käsiin. Ote on erittäin epävarma.

Käsijarrukin nousee 12 pykälää, rajoittimeen saakka. Se saisi nousta enintään noin 7 pykälää.

Autokatsastus Paukun johtaja Korpela piti asiaa hyvänä koska "Silloin se ei jää niin helposti jumiin". Tällöin olin tosin ilmoittanut hänelle pykälien lukumääräksi vain 10.

Joka kerta kun pysäköin, joudun laittamaan tämän vadin moottorin alle koska öljyvuoto on erittäin runsasta. Ei kovin paljon houkuttele reumaatikkoa ajelemaan ihan huvikseen. Voinette kuvitella kuinka hankalaa laittaminen ja poisotto on. Onneksi on kävelykeppi.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Vasemmalle jalalle on lepopaikka jossa on muovinen jalkatuki. Tämä jalkatuki irtosi kesken ajon. Se on selvästi ollut irti jo hyvin pitkään. Tämä olisi voinut aiheuttaa vaaratilanteen jos se olisi mennyt jarrupolkinen alle.

Kesärenkaat ovat muuten OK mutta sen verran isot, että ottavat kiinni sisälokasuojaan mitä ne eivät saisi tehdä.

Talvirenkaat olivat myyjän kertoman mukaan "uudenveroiset" mutta olivat käyttökelvottomat sillä niitä ei saatui koskaan tasapainoon koska yhden renkaan runko oli viallinen. Muutkin vaativat normaalia enemmän painoja.

Oikea lähivalo ei toiminut. Itse polttimo oli kunnossa mutta syy vikaan on kipinöinyt ja karrelle palanut liitin. Koska kyseessä on Suomessa harvinainen polttimo (HB4) niin valo on ilmeisesti jätetty korjaamatta erittäin vaikeasti löydettävän liittimen takia. Myös johtojen eriste on täysin hiiltynyt.

Valaisimen lasissa on ollut reikä pitkään mistä syystä heijastin on erittäin pahoin hapettunut.

Lisäksi valaisimet ovat lainvastaiset ja ne tulee vaihtaa epäsymmetrisiin valonheittimiin.

Kummankin etuoven punaiset varoitusvalot roikkuvat irrallaan eivätkä pysy kiinni.

Muistakaa, että Kuluttajansuojalaki antaa mahdollisuuden käräjöidä OSTAJAN paikkakunnalla!.

Vaihteenvalitsimen lukituslaite on rikki. Vika johtuu Bilian mukaan todennäköisesti vaihteenvalitsimen nupin rikkoontumisesta. Nuppi irrotetaan vetämällä nupista. Ilmeisesti sitä on yritetty irrottaa mutta se ei ole onnistunut vaan nuppi on haljennut.

Osa merkkivaloista ei toimi. Valovian varoitusvalo on rikki mikä viittaa siihen, että oikea etuvalo on ollut rikki monta vuotta mutta rekisteröintikatsastus ei siitä ollut edes huomauttanut.

Kun aloin tietyssä vaiheessa haistaa melkoisestikin palaneen käsryä, avasin viimein myös nopeusmittarin. Oikeastaan en kauheasti hämmästynyt kun mittarissa oli vuosiluku 1995 vaikka auto oli muilta osin tehty edellisenä vuonna 1994. Kaikissa muissa osissakin oli vuosiluku 1994. Kysyin jenkeistä, onko tähän autoon vaihdettu siellä nopeusmittaria ja minulle kerrottiin, että sikäläisen Volvon tietojen mukaan tähän autoon ei ole vaihdettu nopeusmittaria. Alkuperäinen nopeusmittari ei varmuudella ole ja mailimittari viittaa siihen, että se on vaihdettu jenkeissä.

On paljon mahdollista, että autokauppias ei ole tiennyt näistä vioista kuin osan, mutta osa niistä on mitä ilmeisimmin ollut hyvin pitkään ja niiden olisi pitänyt estää auton hyväksyminen rekisteröintikatsastuksessa. Myös autokauppias Kankaansyrjä pitää Paukun Autokatsastuksen suorittamaa työtä huolimattomana ja kertoo että katsastuksessa mistään ei huomautettu.

Kankaansyrjän mukaan kyseessä ei olisi ollut vaativa rekisteröintikatsastus vaan ainoastaan vuosikatsastus. Autorekisterikeskuksen raportissa kuitenkin lukee, että kyse on nimenomaan rekisteröintikatsastuksesta. Autossa on ollut aiempi suomalaistunnus mutta se on jäänyt vanhaksi ja auto on jouduttu rekisteröimään uudelleen. Poliisi ihmetteli kun aiemman rekisteritunnuksen tiedoissa kerrotaan aivan toisen merkkinen ja värinen auto. Ilmeisesti kyseinen rekisteritunnus on annettu edelleen vapauduttuaan tästä.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Asia oli lopulta Kauhavan kärärjäoikeudessa käsiteltävänä jossa tuomari päätti, että autokauppiaan
on noudettava auto, korjattava se kohtuullisessa ajassa ja palautettava takaisin minulle. Kankaansyrjä korjasikin auton ja se lopulta meni katsastuksesta läpi muutaman itse suorittamani lisäkorjauksen jälkeen. Auton korjauksen piti alunperin kestää vain päivän, mutta nyt siihen meni kolme viikkoa. Onneksi antoivat Finn-Seniorin vara-auton. Siinä tosin tavaratilan luukku ei auennut ja jarrutkin hajosivat. Jarrutehostinta oli korjattu teipillä ja teippiviritys hajosi. Valitettavasti aivan yllättäen lähestyessäni kiertoliittymää. Onneksi selvitin sen kunnialla.

Kauhistuttavaa ajatella jos tuo viritys olisi mennyt rikki suuremmassa nopeudessa jarrutettaessa tai jollain vähemmän kokeneella autoilijalla. Olisi VW Golfissa ollut pitelemistä.

Asianajotoimistoni teki virheen koska oli valinnut käräjäpaikaksi Kauhavan vaikka Kuluttajansuojalaki mahdollistaa käräjöinnin myös ostajan kunnan käräjäoikeudessa. Voin olettaa, että oikeus olisi voinut tulla toisenlaiseen lopputulokseen jos asia olisi käsitelty oman kuntani käräräjoikeudessa koska olisin saanut sinne kaksi erittäin tärkeää todistajaa jotka eivät Kauhavalle päässeet. Nimittäin Volvo-Auto Oy:n turvallisuusasiantuntija joka oli kauhistellut auton tilannetta ja auton tutkinut automekaanikko.

Muistakaa, että Kuluttajansuojalaki antaa mahdollisuuden käräjöidä OSTAJAN paikkakunnalla!.

Kankaansyrjän firma on monessa mukana mitä osoittaa Kaupparekisterin toimialateksti:

    Toiminimi voi harjoittaa moottoriajoneuvojen, koneiden, rakennustyökoneiden , rakennustarvikkeiden, rakennusten valmisosien, sähkötarvikkeiden, metallien- ja metallituotteiden, tietokoneiden, atk-laitteiden ja tarvikkeiden sekä ohjelmistojen, konttorikoneiden, toimistotarvikkeiden, laitteiden, hyöty- ja viihde-elektroniikan, optisen- ja valokuvausalan tuotteiden, tekstiilien, vaatteiden, jalkineiden, nahka-, kumi- ja muovituotteiden, kemikaalien ja kemiallisten tuotteiden, kultasepäntuotteiden painotuotteiden, pelien, > soitinten, leikkikalujen, urheiluvälineiden, vapaa-ajanvarusteiden, puutarha-alan tuotteiden, elintarvikkeiden ja luontaistuotteiden valmistusta, parturi-kampaamotoimintaa, turkiseläintarhausta sekä edellisiin liittyvää maahantuontia ja maastavientiä, tukku- ja vähittäiskauppaa. Toiminimi voi harjoittaa työpalvelujen tarjontaa sekä edustusliiketoimintaa. Edelleen toiminimen toimialana on koti- ja ulkomaisten kiinteistöjen, asunto-, kiinteistö-, loma- ja peliosakkeiden, osuuksien ja oikeuksien omistaminen, hallinnointi, osto, myynti ja vuokraus sekä rakennus-, rakennuttamis-, saneeraus-, maanrakennus- ja maansiirtotoimintaa mukaan lukien lämpö-, vesi-, ilmastointi- ja sähköasennustyöt. Toiminimi voi harjoittaa arvopaperikauppaa, kuljetus- ja tilausliikennetoimintaa; taide-, sijoitus- ja keräilyesineiden valmistusta, välitystä ja kauppaa. Lisäksi toiminimi voi harjoittaa kaikkiin edellisiin kohdistuvaa koulutusta ja konsultointia.