- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Muistakaa, että Kuluttajansuojalaki antaa mahdollisuuden käräjöidä OSTAJAN paikkakunnalla!.

Kuluttajaryhmässä on ollut puhetta minulle myydystä, vaarallisessa kunnossa olevasta
Volvo 850 -henkilöautosta joka on osoittautunut todelliseksi "pommiksi".

Olen tästä tapauksesta huolissani koska Volvo on tunnetusti turvalliseksi luokiteltu auto ja
näin ollen Volvon ostaja todennäköisesti luottaa ajokkiin varsin paljon eikä epäile siinä
olevan näin vakavia vikoja ja puutteita. Mikäli katsastuskonttori olisi tehnyt työnsä huolellisesti
niin tällaista autoa ei olisi liikenteessä. Nyt monet auton viat on aiheutettu riisumalla siitä osia.
Useat viat ovat normaalia kulumista jotka olisi pitänyt katsastuksessa havaita. Autolla saa ajaa
kevääseen 2006 joten siinäkin mielessä asia on huolestuttava.

Lapualla toimiva Paukun Autokatsastus OY Latojantie 7 62100 LAPUA oli antanut
autosta täysin puhtaat paperit. Myös Paukun autokatsastuksen kirjanpito osoittaa tätä.

Katsastusinsinöörit kuitenkin löysivät tarkastuksessa 14 puutetta tai vikaa jotka vaikuttavat
auton turvallisuuteen. Siis neljätoista!

Nykyään samassa osoitteessa kuin Paukun Autokatsastus (Latojantie 62100 Lapua) toimii
K1-katsastajat Lapua. K1-katsastajilla ei ole mitään varoituksia voimassa.



Kauhavalainen autokauppias on useaan otteeseen luvannut hoitaa asian välittömästi kuntoon.
Olen ollut lähes päivittäin yhteydessä häneen ja hän on joka kerta luvannut soittaa korjaamoon
ja sopia korjauksesta. Nyt kuitenkin 17.9.2005 lauantaina - kaksi päivää ennen korjaamolta
tilattua aikaa hän kertoi ettei aiokaan maksaa korjausta vaan auto olisi toimitettava Kauhavalle heidän
korjaamolleen korjattavaksi. Tämän hän kertoi kun soitin varmistaakseni, että asia on kunnossa.

Autokauppias oli 22.9.2006 puhelimessa minulle luvannut purkaa kaupan mutta hänen asiamiehensä
(autokauppiaan mies ja demari) ei ole lupauksista huolimatta ottanut yhteyttä minuun tai paikkakuntani
kuluttajaneuvojaan. Kun soitin myyjälle tiedustelin milloin tämä ottaa yhteyttä autokauppias sanoi:
"Minä en puhu mitään" ja sulki puhelimen korvaani.

28.9 kuluttajaneuvoja soitti ja kertoi asiamiehen viimein ottaneen yhteyttä ja kertoneen,
että hän antaa vastauksensa 5.10 mennessä. Tällöin saapui faxi jossa kerrotaan etteivät
aio purkaa kauppaa.

Asianajajani 14.10.2006 kirjeen kaupan purkamisesta jossa annettiin 10 päivää aikaa vastata kirjeeseen.
Vastausta ei ole kuulunut. Asianajani pyynnöstä soitin autokauppiaalle joka kertoi ettei tiedä asiasta yhtään
mitään eikä asiaa ei enää hoida hänen miehensä vaan joku toinen henkilö jonka nimeä hän ei minulle suostunut
kertomaan. Soitin kyseiselle miehelle kysyäkseni onko hän saanut asianajajani lähettämän kirjeen.Mies huusi
puhelimeen etten saa enää soittaa kyseiseen numeroon. Kun halusin tietää onko hän hänelle osoitetun saanut
kirjeen hän huusi minulle: "JATKA VAAN OMAA LÄÄKITYSTÄSI" ja sulki puhelimen.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Muistakaa, että Kuluttajansuojalaki antaa mahdollisuuden käräjöidä OSTAJAN paikkakunnalla!.

Kävin 30.9.2005 illalla kahden todistajan kanssa irrottamassa käsinelokeron sisustan jotta pääsisin
katsomaan onko matkustajan turvatyyny kiinni asianmukaisesti. Epäilin väärää kiinnitystä,
koska kojelauta on ollut irti ja kasattu huolimattomasti ja siitä puuttuu useita ruuveja ja
kojelauta on käsinelokeron vierestä kiinni isolla ruuvilla jonka reuna on leikkaavan terävä.

Kojelauta on kiinni isolla ruuvilla. Kun sen irrottaa, kojelauta alkaa irvistää.

Matkustajan turvatyyny on irti! Siitä puuttuu neljä lujaa kiinityspulttia.

Tämä on erittäin huolimatonta jo sen vuoksi, että vieressä on tarra joka kertoo pulttien
tarpeen ja näyttää miten niiden tulee sijaita ja mihin tiukkuuteen ne on kiristettävä.
Toinen tarra on käsinelokeron irrotettavassa osassa (kuva) erittäin näkyvässä paikassa.
Onnettomuustilanteessa tyynyn irti oleminen voi olla äärimmäisen vaarallista.

Useat kojelaudan kiinnitysruuvit puuttuvat ja kojelauta on irti. Tämä voi kolaritilanteessa
olla äärimmäisen vaarallista koska kojelauta on tärkeä turvallisuusvaruste. Tämä voi myös
viitata matkustajan turvatyynyn väärään kiinnitykseen mitä en pysty päältä päin tarkastamaan.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Autosta puuttui niinikään vararengas, nosturi ja varoituskolmio jotka autokauppias on useaan
otteeseen luvannut toimitaa minulle mutta ei ole sitä tehnyt.

Automyyjä lupasi hoitaa autolle kuljettajan Kauhavalle ja takaisin. Kun kieltäydyin vedoten
siihen, että näin luovuttaisin tieten tahtoen vaarallisen auton toisen kuljetettavaksi, hän sanoi
kirjoittavansa kirjallisen sitoumuksen jossa hän ottaa vastuun mikäli sattuu onnettomuuksia.
Jos onnettomuus sattuu niin vakuutukseni korvaisi vahingot ja se merkitsisi bonusten menetystä
vuosien ajaksi. Minulla on 70 % bonukset jotka vähenisivät mikäli onnettomuus olisi kuljettajan syy.

Tämän jälkeen hän on luvannut hoitaa auton kuljetuksen Kauhavalle korjattavaksi muulla tavalla kuin
ajaen mutta ei ole kertomansa mukaan löytänyt kuljetuskalustoa siihen.

Koko ajan automyyjä on puhunut rehellisyydestä. Kun kysyin miksi hän ei ollut soittanut
korjaamolle niin hän sanoi, että Pohjanmaalla asiat on totuttu hoitamaan sanaan luottaen.
Kuitenkin soitosta oli sovittu. Kauppias on kertonut hankkineensa varaosat toimitettavaksi
korjaamolle mutta varaosia hän ei ole korjaamolle toimittanut.

On paljon mahdollista, että automyyjä ei ole tiennyt näistä vioista kuin osan, mutta
osa niistä on mitä ilmeisimmin ollut hyvin pitkään ja niiden olisi pitänyt estää auton
hyväksyminen rekisteröintikatsastuksessa. Myös autokauppias pitää Paukun Autokatsastuksen
suorittamaa työtä huolimattomana ja korostaa että katsastuksessa mistään ei huomautettu.

Autokauppiaan mukaan kyseessä ei olisi ollut rekisteröintikatsastus vaan ainoastaan vuosikatsastus.
Autorekisterikeskuksen raportissa kuitenkin lukee, että kyse on nimenomaan rekisteröintikatsastuksesta.
Autossa on ollut aiempi suomalaistunnus mutta se on jäänyt vanhaksi ja auto on jouduttu rekisteröimään
uudelleen. Poliisi ihmetteli kun aiemman rekisteritunnuksen tiedoissa kerrotaan aivan toisen merkkinen
ja värinen auto. Ilmeisesti kyseinen rekisteritunnus on annettu edelleen vapauduttuaan tästä.

Auton ostohetkellä kysyin, tuleeko autoon mukaan huoltokirja ja myyjä vannoi, että aivan
varmasti se on koska hän oli sitä aiemmin selaillut. Päivisin työskentelevä konttoristi on
sen kuulemma jonnekin laittanut eikä myyjä sitä nyt löydä. Lupaa toimittaa jälkikäteen.
Ei ole yli kuukauteen kuulunut ja joka kerta kysyessäni hän lupaa etsiä sen ja lähettää.

Autokauppias on tähän mennessä kertonut minulle lukuisia vääriä tietoja autosta.

Hän oli ilmoittanut auton myynti-ilmoituksessa mittarilukemaksi 125000 ja myös autokaupan
internetsivulla oli kyseisen auton ilmoituksessa mainittu 125 tkm. Kauppias kertoi minulle
puhelimessa, että autolla on todellakin ajettu vain 125000 KILOMETRIÄ. Kun myyjä oli laittanut
isommat kuvat nettiin niin niistä huomasin, että autossa onkin mailimittari joten ajokilometrimäärä
on yli 200000. Itse asiassa kuvassa näkyy, että maileja on enemmän, eli 126230 eli autolla on
ajettu toista tuhatta mailia vuoden aikana.

Kysyin sitten automyyjältä onko kyseisessä autossa sivuturvatyynyt. Hän tarkisti asian ja kertoi,
että nämä löytyvät. Minulle myös kerrottiin, että auto ei vuoda lainkaan öljyä. Päätin lähteä
katsomaan autoa Pohjanmaalle 400 km päähän.

Tässä pätkä käymästäni sähköpostikirjeenvaihdosta:

    Minä: "yksi seikka kiinnostaisi erityisesti. Onko siinä SIPS?
    850:ssä on rakenteellinen SIPS kaikissa mutta onko siinä
    SIPS-sivuturvatyynyt? Todennäköisesti jonkinlainen varoituslappu
    löytyy istuimen vierestä."

    Vastaus: "SIPS.sit löytyi eli oli tarra ovipilarissa."

Saavuttuani sinne huomasin, että autossa ei ollutkaan automyyjän kertomia SIPS-turvatyynyjä.
Näiden puuttumisen vuoksi hintaa pudotettiin ja päätin ostaa auton.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Maksoin auton automyyjälle heti kotiin saavuttuani seuraavana päivänä pankkitille.
Tässä tein virheen. Kauhavan kuluttajaneuvoja sanoi minulle, että rahojen
takaisin saaminen voi olla erittäin hankalaa ja liki mahdotonta. Jos en olisi maksanut
autoa, minulla olisi mahdollisuus pidättää korjauskulujen osuus.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Muistakaa, että Kuluttajansuojalaki antaa mahdollisuuden käräjöidä OSTAJAN paikkakunnalla!.

Kun auto oli seissyt kotona yön yli oli alle ilmestynyt valtava öljylammikko joka osoittautui
moottoriöljyksi. Vein auton korjaamolle jossa moottorin öljykanavat pestiin ja laitettiin uudet
öljyt sekä tiivisteitä elvyttävää lisäsinetta. Käsittely ei ole auttanut lainkaan mikä viittaa
siihen, että tiivistevuotoa on jo aiemmnikin yritetty tällä tavoin korjata siinä onnistumatta.
Joka tapauksessa laki lähtee siitä, että käytetyssä autossa kuuden kuukauden aikana esiin
tuleva virhe on ollut siinä jo autoa ostettaessa.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Moottorin öljyvuoto on kahden Volvo-asiantuntijan mielestä niin vaativa erikoistyö, että sen
suorittaminen tavallisessa autokorjaamossa on erittäin kyseenalaista koska moottorin alta joudutaan
irrottamaan apurunko jotta vaihteisto voidaan irrottaa. Tällöin moottori pitää tukea erikoisesti tätä
varten suunnitellulla työkalulla yläpuolelta. Näin ollen minulla on perusteltua syytä olettaa, että
näin vaativa, erikoisosaamista tarvitseva korjaus tuskin onnistuu parhaalla mahdollisella tavalla
autokaupan korjaamossa. Autokauppiaskin tietää tämän hyvin koska hän oli soittanut useaan
korjaamoon ja kaikissa oli kieltäydytty työn vaativuuden vuoksi. Homma vaatii ison kasan
erikoistyökaluja joista alla kuvattuna niistä osa. Kyseessähän on siis automaattivaihteisto.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Korjaamolla huomattiin, että konepellistä puuttui tuulihaka ja kahdesta salvasta vain toinen toimi.

Tilasin ajan katsastuskonttorista jossa tehtiin autolle perusteellinen tarkastus. Katsastusmies
löysi lukuisan määrän vikoja jotka Paukun Autokatsastus Oy:n olisi pitänyt huomata ja hylätä
auto. Koska kyseessä oli vielä rekisteröintikatsastus jossa ei saa olla yhtään ns. ykkösvikaa,
niin tämä huolimattomuus sangen törkeää luokkaa. Keskustelin Paukun Autokatsastus Oy:n
johtaja Korpelan Puh: 06-4351333
kanssa asiasta mutta johtaja Korpela ei suhtautunut virheisiin
asiallisesti vaan nauroi asialle mikä mielestäni osoittaa edesvastuutonta käytöstä 30 vuotta
autokatsastuksia suorittaneelta henkilöltä.

Tässä lista löytyineistä vioista.

    1. Oikealla jarruletku murtunut (Erittäin vaarallinen vika)
    2. Vasemmalla jarruletku pykinyt
    3. Lähivalon lasi oikealla vaurioitunut
    4. Lähivalon heijastin oikealla samentunut
    5. Keskijarruvalo: valovoima virheellinen (johtuu kalvosta)
    6. Akku irti (Vaarallinen vika)
    7. Moottorissa erittäin voimakas öljyvuoto
    8. Konepellin turvasalpa puuttuu (Erittäin vaarallinen vika)
    9. Sivulasi vasemalla ja oikealla sekä takalasi : peilikalvo poistettava
    10. Vaihteenvalitsimen lukitus rikki. (Erittäin vaarallinen vika)
    11. Etuakseliston oikean alatukivarren pallonivel rikki (Erittäin vaarallinen vika)
    12. Ajoneuvossa ei ollut varoituskolmiota
    13. Ohjauslaitteiston raidetangon suojakumit vaurioituneet kummallakin puolella
    14. Etuakseliston kallistuksenvakaimien pallonivelet rikki kummallakin puolella

  • ajovalojen johdot murtuneet ja oikealla lähivalon liitin sulanut (TULIPALOVAARA)
  • kuljettajan istuimen selkänojan sähköinen säätö on korjausyrityksessä rikottu
  • moottorin kiinnike revennyt ja moottori ottaa kiinni auton runkoon
  • Ajovalot lainvastaiset koska eivät ole epäsymmetriset.

    28.9 hajosi oikeanpuoleinen tuulilasinpyyhinkin.

    - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Joitain Autorekisterikeskuksen tarkastajan ottamia valokuvia:

Autokauppias pitää konepellin tuulihaan puuttumista mitättömänä vikana mitä se kuitenkaan ei ole.
On sattunut lukuisia onnettomuuksia kun konepellin salpa on auennut ja konepelti on noussut
vauhdissa ylös peittäen näkyvyyden tai taittuen ohjaamon päälle. Tämä auto oli siitäkin syystä
erityisen vaarallinen, että vain toinen lukituslaite piti konepeltiä kiinni eikä sekään lukittunut
täydellisesti väärin asennetun vaijerin vuoksi vaan piti vain osittain. Katsastusasemalla
puuttuvaa tuulihakaa tuli ihmetteleään peräti kolme katsastusmiestä. Kaikki pitivät vikaa
äärimmäisen vaarallisena vaikka konepellin varsinaiset lukot oli jo korjaamolla korjattu.

Jarruletku on niin vaarallinen, että se voi milloin hyvänsä revetä voimakkaassa jarrutuksessa.

Niinikään akun irti olemista autokauppias pitää mitättömänä vikana joka ei voi aiheuttaa vaaraa.
Voin kuitenkin vakuuttaa, että 600 A oikosulkuvirta on niin suuri, että se taatusti voi aiheuttaa
tulipalon konehuoneessa jos akku pääsee oikosulkuun esim. auton kääntyessä kolarissa katolleen.
Kyseinen tilanne on hyvin vaarallinen koska siinä asennossa auton matkustajien on vaikea toimia.

Muistakaa, että Kuluttajansuojalaki antaa mahdollisuuden käräjöidä OSTAJAN paikkakunnalla!.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Lisäksi autoilmoituksessa on mainittu Automaatti-ilmastointi missä uskossa auton ostinkin.
Jälkeenpäin on selvinnyt, että kyseessä on aivan tavallinen ilmastointi jonka säätimet ovat
talvella liian jäykät minulle koska sairastan reumaa. Säätimet toimivat vaijereilla eivätkä
alipaineella kuten automaatissa jollainen edellisessä autossani olikin. Ilmastointijärjestelmän
säätimet ovat tässä niin erilaiset etten pystynyt päättelemään asiaa koeajossa vaan asia selvisi
vasta tarkemnmin asiaa tutkiessani.

Ilmoituksessa mainitaan myyntipaikkakunnaksi UUSIMAA mikä oli alunperin hakukriteereissäni.
Keskustelin autosta hyvin pitkään ja vasta myöhemmin selvisi, että auto onkin Pohjanmaalla.
Eli en olisi autoilmoitusta löytänyt hakukoneella mikäli paikkakuntatieto olisi ollut oikein.

Kun tiedustelin puhelimessa autokauppiaalta miksi auto oli lähes vuoden myymättä hän kertoi,
että hinta oli aluksi hyvin korkea (tietääkseni 12500 euroa) ja ovat alentaneet hintaa. Kuitenkin
Nettiauton arkiston mukaan auton hinta on ollut 9900 euroa ainakin 2.9.2004 lähtien eli minulle
kerrottiin auton hinnasta väärää tietoa ja annettiin ymmärtää, että hinta on alentunut hiljattain.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Olen nyt antanut myyjälle yli kuukauden aikaa hoitaa asia kuntoon mutta ei ole sitä tehnyt.

Olen 29.9.2005 lähettänyt autokauppiaan miehelle kirjattuna kirjeenä sovintoesitykseni, mutta
kirjettä ei ole lunastettu. Kerroin puhelimessa, että olen lähettänyt kyseisen kirjeen.

Auton on tutkinut AKE:n tarkastusinsinööri todistajineen ja on antanut minulle raporttinsa.

Myyjä olisi siis suostunut korjaamaan auton jos olisin toimittanut sen heille Kauhavalle.
Myyjä joutuisi kuitenkin maksamaan matkakulut sekä järjestämään minulle majoituksen.
Kuluttajalaki kertoo myös, että asiakkaalle ei saa koitua kohtuutonta haittaa virheiden
korjaamisesta joten kyseinen vaatimus on sen vuoksi kohtuuton.

Ostaja saa kieltäytyä tavaran korjaamisesta, jos siitä aiheutuisi hänelle olennaista haittaa

Tavarassa on virhe esimerkiksi silloin, jos
- tavara ei vastaa lain tai viranomaisen vaatimuksia esimerkiksi tuoteturvallisuudesta

Lain mukaan myyjän pitää korjata virhe niin, ettei siitä aiheudu ostajalle kustannuksia.
Kustannuksiin luetaan muun muassa tavaran korjattavaksi toimittamisesta ja palauttamisesta
aiheutuneet kulut, käytetyt varaosat ja korjaajan työ- ja matkakulut.

Lisäksi kieltäydyn ehdottomasti kuljettamasta vaaralliseksi todettua autoa Pohjanmaalle.
Voin ajaa auton hiljaisella nopeudella läheiselle korjaamolle mutta auto pitäisi hinata
kauemmas. En myöskään halua luovuttaa autoa kenenkään toisen ajettavaksi koska
silloin syyllistyisin tieten tahtoen vaarallisen ajoneuvon luovutukseen.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Melkoinen yllätys oli kun vararaengas, nosturi, työkalut ja varoituskolmio puuttuivat.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Tuulilasinpyyhkijät olivat raadot. Pyyhintäosa oli revitty irti. Olin melkoisissa vaikeukaissa
kun jouduin vesisateeseen eivätkä tuulilasinpyyhkimet auttaneet lainkaan vaan päinvastoin.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Ohjauspyörä on rikki yläosasta tuulilasin puolelta. Siinä on iso reikä tuulilasin puolella ja ohjauspyörän
päällyste kiertyy ympäri sitä käännetäessä. Ohjauspyörässä lienee ollut kiinni rattilukko.
Päällyste on irti koko yläpuoliskosta ja murenee koko ajan käsiin. Ote on erittäin epävarma.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Käsijarrukin nousee 12 pykälää, rajoittimeen saakka. Se saisi nousta enintään noin 7 pykälää.

Autokatsastus Paukun johtaja Korpela piti asiaa hyvänä koska "Silloin se ei jää niin helposti jumiin".
Tällöin olin tosin ilmoittanut hänelle pykälien lukumääräksi vain 10.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Joka kerta kun pysäköin, joudun laittamaan tämän vadin moottorin alle koska öljyvuoto
on erittäin runsasta. Ei kovin paljon houkuttele reumaatikkoa ajelemaan ihan huvikseen.
Voinette kuvitella kuinka hankalaa laittaminen ja poisotto on. Onneksi on kävelykeppi.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Vasemmalle jalalle on lepopaikka jossa on muovinen jalkatuki. Tämä jalkatuki irtosi kesken
ajon. Se on selvästi ollut irti jo hyvin pitkään. Tämä olisi voinut aiheuttaa vaaratilanteen
jos se olisi mennyt jarrupolkinen alle.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Kesärenkaat ovat muuten OK mutta sen verran isot, että ottavat kiinni sisälokasuojaan mitä ne eivät saisi tehdä.

Talvirenkaat olivat myyjän kertoman mukaan "uudenveroiset" ja siltä näyttivätkin mutta olivat käyttökelvottomat.
Niitä ei saatui koskaan tasapainoon koska yhden renkaan runko oli viallinen. Kolme muuta vaativat erittäin
paljon painoja. Jopa yli 100 g per rengas. Kotimaiset Eko Turbot, joiden tehdas paloi jokunen vuosi sitten.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Oikea lähivalo ei toiminut. Itse polttimo oli kunnossa mutta syy vikaan on kipinöinyt ja karrelle
palanut liitin. Koska kyseessä on Suomessa harvinainen polttimo (HB4) niin valo on ilmeisesti jätetty
korjaamatta erittäin vaikeasti löydettävän liittimen takia. Myös johtojen eriste on täysin hiiltynyt.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Valaisimen lasissa on ollut reikä pitkään mistä syystä heijastin on erittäin pahoin hapettunut.

Lisäksi valaisimet ovat lainvastaiset ja ne tulee vaihtaa epäsymmetrisiin valonheittimiin.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Kummankin etuoven punaiset varoitusvalot roikkuvat irrallaan eivätkä pysy kiinni.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Muistakaa, että Kuluttajansuojalaki antaa mahdollisuuden käräjöidä OSTAJAN paikkakunnalla!.

Vaihteenvalitsimen lukituslaite on rikki. Vika johtuu Bilian mukaan todennäköisesti
vaihteenvalitsimen nupin rikkoontumisesta. Nuppi irrotetaan vetämällä nupista.
Ilmeisesti sitä on yritetty irrottaa mutta se ei ole onnistunut vaan nuppi on haljennut.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Osa merkkivaloista ei toimi. Valovian varoitusvalo on rikki mikä viittaa siihen,
että oikea etuvalo on ollut rikki monta vuotta mutta rekisteröintikatsastus ei
siitä ollut edes huomauttanut.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Kun aloin tietyssä vaiheessa haistaa melkoisestikin palaneen käsryä, avasin viimein myös nopeusmittarin.
Oikeastaan en kauheasti hämmästynyt kun mittarissa oli vuosiluku 1995 vaikka auto oli muilta osin tehty
edellisenä vuonna 1994. Kaikissa muissa osissakin oli vuosiluku 1994. Kysyin jenkeistä, onko tähän autoon
vaihdettu siellä nopeusmittaria ja minulle kerrottiin, että sikäläisen Volvon tietojen mukaan tähän autoon ei ole
vaihdettu nopeusmittaria. Alkuperäinen nopeusmittari ei varmuudella ole ja mailimittari viittaa siihen, että se on
vaihdettu jenkeissä.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

On paljon mahdollista, että autokauppias ei ole tiennyt näistä vioista kuin osan, mutta
osa niistä on mitä ilmeisimmin ollut hyvin pitkään ja niiden olisi pitänyt estää auton
hyväksyminen rekisteröintikatsastuksessa. Myös autokauppias pitää Paukun Autokatsastuksen
suorittamaa työtä huolimattomana ja kertoo että katsastuksessa mistään ei huomautettu.

Autokauppiaan mukaan kyseessä ei olisi ollut vaativa rekisteröintikatsastus vaan ainoastaan
vuosikatsastus. Autorekisterikeskuksen raportissa kuitenkin lukee, että kyse on nimenomaan
rekisteröintikatsastuksesta. Autossa on ollut aiempi suomalaistunnus mutta se on jäänyt vanhaksi
ja auto on jouduttu rekisteröimään uudelleen. Poliisi ihmetteli kun aiemman rekisteritunnuksen
tiedoissa kerrotaan aivan toisen merkkinen ja värinen auto. Ilmeisesti kyseinen rekisteritunnus
on annettu edelleen vapauduttuaan tästä.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Asia oli lopulta Kauhavan kärärjäoikeudessa käsiteltävänä jossa tuomari päätti, että autokauppiaan
on noudettava auto, korjattava se kohtuullisessa ajassa ja palautettava takaisin minulle. Autokauppias
korjasikin auton ja se lopulta meni katsastuksesta läpi muutaman itse suorittamani lisäkorjauksen jälkeen.
Auton korjauksen piti alunperin kestää vain päivän, mutta nyt siihen meni kolme viikkoa. Onneksi antoivat
vara-auton. Siinä tosin tavaratilan luukku ei auennut ja jarrutkin hajosivat. Jarrutehostinta oli korjattu teipillä
ja teippiviritys hajosi. Valitettavasti aivan yllättäen lähestyessäni kiertoliittymää. Onneksi selvitin sen kunnialla.

Kauhistuttavaa ajatella jos tuo viritys olisi mennyt rikki suuremmassa nopeudessa jarrutettaessa tai jollain
vähemmän kokeneella autoilijalla. Olisi VW Golfissa ollut pitelemistä.

Asianajotoimistoni teki virheen koska oli valinnut käräjäpaikaksi Kauhavan vaikka Kuluttajansuojalaki
mahdollistaa käräjöinnin myös ostajan kunnan käräjäoikeudessa. Voin olettaa, että oikeus olisi voinut
tulla toisenlaiseen lopputulokseen jos asia olisi käsitelty oman kuntani käräräjoikeudessa koska olisin
saanut sinne kaksi erittäin tärkeää todistajaa jotka eivät Kauhavalle päässeet. Nimittäin Volvo-Auto Oy:n
turvallisuusasiantuntija joka oli kauhistellut auton tilannetta ja auton tutkinut automekaanikko.

Muistakaa, että Kuluttajansuojalaki antaa mahdollisuuden käräjöidä OSTAJAN paikkakunnalla!.

- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -

Autokauppiaan firma on monessa mukana mitä osoittaa Kaupparekisterin toimialateksti:

    Toiminimi voi harjoittaa moottoriajoneuvojen, koneiden, rakennustyökoneiden ,
    rakennustarvikkeiden, rakennusten valmisosien, sähkötarvikkeiden, metallien-
    ja metallituotteiden, tietokoneiden, atk-laitteiden ja tarvikkeiden sekä
    ohjelmistojen, konttorikoneiden, toimistotarvikkeiden, laitteiden, hyöty-
    ja viihde-elektroniikan, optisen- ja valokuvausalan tuotteiden, tekstiilien,
    vaatteiden, jalkineiden, nahka-, kumi- ja muovituotteiden, kemikaalien ja
    kemiallisten tuotteiden, kultasepäntuotteiden painotuotteiden, pelien,
    soitinten, leikkikalujen, urheiluvälineiden, vapaa-ajanvarusteiden,
    puutarha-alan tuotteiden, elintarvikkeiden ja luontaistuotteiden valmistusta,
    parturi-kampaamotoimintaa, turkiseläintarhausta sekä edellisiin liittyvää
    maahantuontia ja maastavientiä, tukku- ja vähittäiskauppaa. Toiminimi voi
    harjoittaa työpalvelujen tarjontaa sekä edustusliiketoimintaa. Edelleen
    toiminimen toimialana on koti- ja ulkomaisten kiinteistöjen, asunto-,
    kiinteistö-, loma- ja peliosakkeiden, osuuksien ja oikeuksien omistaminen,
    hallinnointi, osto, myynti ja vuokraus sekä rakennus-, rakennuttamis-,
    saneeraus-, maanrakennus- ja maansiirtotoimintaa mukaan lukien lämpö-,
    vesi-, ilmastointi- ja sähköasennustyöt. Toiminimi voi harjoittaa
    arvopaperikauppaa, kuljetus- ja tilausliikennetoimintaa; taide-,
    sijoitus- ja keräilyesineiden valmistusta, välitystä ja kauppaa.
    Lisäksi toiminimi voi harjoittaa kaikkiin edellisiin kohdistuvaa
    koulutusta ja konsultointia.