Olen jo pitkään ihmetellyt, miksi autokauppiaat saavat liimata myytävien autojen
tuulilasiin hyvinkin isoja "lakanoita", jotka estävät näkyvyyttä autoa ajettaessa?
Näissä tarroissa mainostetaan autoa ja sen ominaisuuksia ja kerrotaan myyntihinta.
Aiemmin tiedot kerrottiin auton peruutuspeiliin ripustetussa lapussa jonka sai irti
ja siirrettyä pois näkyvyyttä haittaamasta. Nyt nämä isot tarrat ovat koko ajan
yleistymään päin.

Koska auton ostaja koeajaa näitä autoja ja erityisesti siksi, että kuljettaja on
silloin ajamsassa itselleen tuntematonta autoa, on tämä näkyvyyden peittäminen
mielestäni erittäin huono asia. Vaikka auto olisi saman merkkinen ja mallinen
kuin koeajajan oma auto, on autoissa kuitenkin eroja. Yleensä koeajettava auto 
on täysin erilainen kuin se mihin kuljettaja on tottunut.

Vaarassa ovat oikealta tulevat ajoneuvot ja etenkin jalankulkijat. Kun tuollaisella
tarralla varustetulla autolla ollaan kääntymässä risteyksessä oikealla suojatien yli, 
on hyvin suuri vaara, että jalankulkija jää auton alle
















Samalla alueella on myös A-Katsastuksen katsastusasema joten päätinpä käydä
tiedustelemassa asiaa heiltä. Kysyin katsastusmieheltä, meneekö tällaisella
tarralla varustettu auto katsastuksesta läpi? Katsastusmies vastasi siihen:
"Valitettavasti menee. Riittää, kunhan kuljettaja edes joten kuten näkee ulos. 
Se on mainos." Asiaan ei lainkaan vaikuta se, että auton tuulilasiin ei 
saa laittaa mitään sellaista joka ei siihen kuulu. Edes parkkiekkoa ei saa 
pitää tuulilasissa kuljettajan puolella vaan se tulee ajettaessa olla 
matkustajan puolella, mikäli sitä halutaan pitää tuulilasissa ajon aikana. 
Sama koskee invapysäköintitunnusta, autonavigaattoreita, muistinpanolehtiön 
telineitä, karvanoppia™ jne...



- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - -



KATSASTUKSEN ARVOSTELUPERUSTEET Dnro 345/ 208/ 2002

E4 Tuulilasi

Tarkastus: 

 - kunto, tummennus ja hyväksymismerkinnät.

Tarkastusmenetelmä: 

 - Silmämääräisesti hyväksymismerkinnät. 
 - Vertailulasilla tai valonläpäisymittarilla.

Havaittavat viat ja puutteellisuudet:

 - Puuttuu tai kiinnitys puutteellinen. 
 - Halkeamia tai säröjä kuljettajan näkökentässä (direktiivin 77/ 649/ ETY 
   mukainen näkökenttä myös auton keskilinjan oikealta puolelta). 
 - Liimattavassa tuulilasissa halkeama reunasta reunaan. 
 - Naarmuinen, hankautunut. 
 - Liian voimakas tummennus, valonläpäisykyky alle 75%. 
 - Tuulilasiin kiinnitetty tarra tai esine.
 - Näkökenttää rajoittava esine. 
 - Hyväksymismerkinnät puutuu tai säännöstenvastainen.

Korj. keh / Hylätty


- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - 


Kävin vielä toisena päivänä nappaamassa muutaman kuvan ajossa olevista
tarrallisista autoista todisteeksi siitä, että tarrat tuulilasissa kyllä
oikesati ajetaan. Kun huomautin eräälle autokauppiaalle, joka itse ajoi
tarrallista autoa, hän ei ollut edes kuullut siitä, että tarrat tulisi
poistaa autoa ajettaessa. Jos katsastusmies hyväksyy isoillakin tarroilla
varustetun auton katsastuksessa, ei ole mikään ihme etteivät myöskään
kauppiaat miellä tarrojen luvattomuutta.



 

 

 




- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - 




Soittelin muutamaan autoliikkeeseen ja kyselin, voiko tarrallisella autolla
ajaa ja poistavatko ne mikäli tulen koeajamaan autoa. 


 Kivihaan Auto Oy	

  "Kyllä me otetaan ne tarrat pois sitten kun tulet tänne"
  (En huomannut kysyä, voiko autoa ajaa tarrallisena, mutta luultavasti.)

 Automyynti Pirinen	

  "Me otetaan ne tarrat irti vasta sitten kun kauppa on päätetty."
  "Ei haittaa ajamista lainkaan."

 Autotalo Grönholm	

  "Voi ajaa ihan hyvin. Ei tarvitse poistaa."
  "Me ei mielellään niitä poisteta koska siinä on iso työ niitä kirjoittaa"
  "Paikallinen poliisi on niin tottunut näihin ettei se juurikaan puutu
   asiaan. Jos puuttuu niin se olkoon siten meidän murheemme. Tervetuloa"

 Tuusulan Ykkösauto

  "Voi ajaa ja voin mä ottaa ne tarvittaessa irtikin."

 PL-kaupat Oy	

  "Voi ajaa ja voidaan me ottaa ne tarrat irtikin."



- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - 


YLE:n liikenneohjelma Puskuri näytti kesän viimeisessä ohjelmassa mallia siitä,
miten koeajetaan autoa tarrat tuulilasissa. Mielestäni varsin edesvastuutonta.










Ja sitten heitetään vielä lautaa tien sivuun esimerkkinä tienvarsien roskaamisesta. :-)






- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - 


Tiedustelin asiaa Liikkuvan poliisin komisariolta, joka ihmetteli mihin
lakiin katsastusmiehen hyväksymispäätös voi nojata? Hänen mukaansa autoa
ei saisi hyväksyä jos tuulilasissa on kiinni mitään sellaista joka ei
siihen tehtaan asentamana kuulu. Poikkeuksen tekee vanha verotarra.

Ralliautossa saa olla sponsoritarra tuulilasin yläreunassa mutta vain
rallin ajan. Sillekin on määritelty maksikorkeus. 

Komisario oli sitä mieltä, että autokauppias omistajana/haltijana vastaa
auton liikenneturvallisuudesta mutta oma vastuunsa on myös kuljettajalla.
Kummallakin on oma vastuunsa ja onnettomuustapauksessa kumpikaan ei voi
pakoilla vastuutaan.


- - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - o o o - - - 

Tein ilmoituksen AKE:n Hannu Pellikalle, joka vastaa katsastusasemien
valvonnasta. Hannu Pellikka otti yhteyttä Hyrylän A-katsastukseen ja
kertoi, että asiassa on toimittu oikein. Katsastusmies on antanut
tarrasta korjauskehotuksen ja siitä on tehty merkintä rekisteriotteeseen.
Jos auto tavataan liikenteestä tämän jälkeen, voidaan asiaan puuttua
ankarammin.