Suomessa myydään kahdenlaisia sähköllä kulkevia polkupyöriä. Toinen on ns. sähköavusteinen polkupyörä, jonka moottori
ainoastaan avustaa kulkemista ja vain silloin kun pyörää poljetaan. Kun polkeminen lopetetaan, lakkaa moottorin avustus välittömästi.
Lisäksi tehon yläraja on 250 W ja moottoriavusteisuuden suurin nopeus 25 km/h jonka jälkeen se lakkaa ja kulku tapahtuu pelkästään
polkien jos voimia riittää. Toinen on sähköpolkupyörä jota ei tarvitse polkea jotta se kulkisi vaan nopeutta säädellään kaasukahvalla.
Teho- ja nopeusraja on sama. Erona käytännössä siis se, että toinen kulkee polkematta ja toista pitää polkea jotta moottori toimisi. Nämä
nimitykset, sähköavusteinen polkupyörä ja sähköpolkupyörä, ovat yleisesti markkinoitaessa käytettyjä nimityksia näistä ajoneuvoista.

HUOM! Sähköpolkupyörä on tieliikenteessä laiton. Ainoastaan sähköavusteinen pyörä täyttää lain vaatimuksen polkupyörästä.
Sähköpolkupyörä tulee rekisteröidä mopoksi ennen kuin sillä saa ajaa yleisellä tiellä. Vakuutuskaan ei muuten korvaa vahinkoja.

Yleisellä tiellä tarkoitetaan myös kevyen liikenteen väyliä joten tieliikenteessä laittomalla kulkuvälineellä ei saa sielläkään ajaa.

Sähköavusteista polkupyörää valmistaa kotimainen Helkama. Pyörässä on kolmen portaan automaattivaihde ja litiumioniakku.
Pyörä on hyvän näköinen mutta valitettavasti sangen kallis. Samalla hinnalla saa jo aika hyvän skootterimopon. Jopa sähköisenkin.
Näitä Helkaman sähköavusteisia polkupyöriä on käytössä muun muossa Postilla Hämeenlinnassa. Heillä on kuulemma ollut hyviä
kokemuksia pyörästä. Postin käyttämä malli on käsittääkseni hieman vahvistettu kuten kuuluisa Posti-Jopokin.

Alla olevaa kuvaa klikkaamalla pääset tutustumaan Helkaman sähköavusteiseen polkupyörään. Pyörä on alumiinirunkoinen ja sen
rengaskoko 28" / 40-622 mm sekä ajajan vähimmäispituus 154 cm ja suositushinta: 2190 €. Tässä uudessa mallissa on peräti
8 vaihdetta vanhemman mallin kolmen sijasta. Paikallinen polkupyöräliike antanee ainakin hieman alennusta vaikka hinta onkin aika
tiukka. Minulle tarjottiin 3-vaihteista 26" fillaria hintaan 1600 € eli vain 350 € enemmän kuin alempana oleva Power Pac. Helkama
vaikutti tukevalta ja siistiltä työltä verrattuna kiinalaisiin sähköavusteisiin polkupyöriin. Moottorina toimii Panasonic, joka on tunnettu
merkki myös erilaisten sähkömoottorien tekijänä. Eli oletettavasti pyörän kalliihko hinta selittyy myös kyseisen moottorimerkin
valinnalla. Kustannuksia nostaa omalta osaltaan myös Shimanon automaattivaihteisto. Pyörä lienee varsin helppo ajettava, mitä olen
sillä ajaneita haastatellut. Alla oleva kuva on Helkaman sivuilta. Uudessa mallissa on manuaalivaihteisto.

TIELIIKENTEESSÄ LAILLINEN







Aikaa on kulunut ja 13.4.2008 oli lehdessä Suomen Polkupyörätukun mainos sähköpyörästä. Siinä kerrotaan, että se on "Uutta Suomessa"
mikä ei taida ihan pitää paikkaansa mutta mielenkiintoisen näköinen fillari kuitenkin. Mielestäni melko tyylikäs ja varustettu vaihteistolla sekä
ajotietokoneella. Moottorin teho on 250 W ja maksiminopeus 25 km/h. Toimitasädettä luvataan noin 45 km mikä voi olla ehkä hieman yläkanttiin
kun akun kapasiteetti on 9 Ah ja moottorin teho noinkin suuri. Voi toteutuakin jos ajetaan tasaisella asfalttitiellä ja taloudellista nopeutta mutta
kokemus osoittaa muissa vastaavissa pyörissä, että puolet tuosta on ehkä sellainen jonka varaan kannattaa laskea. Silloin ei ainakaan pettyne.

TIELIIKENTEESSÄ LAILLINEN



Kävin vilkaisemassa fillaria Hyrylän liikkeessä ja hienoltahan tuo näytti. Pyörä on 28" renkailla varustettu ja erittäin tukevan
oloinen. Työnjälki oli ainakin pikailsella katsomalla síisti ja luotettavan oloinen. Ketjut näyttivät ruostumattomilta mutta myyjä
epäili etteivät kuitenkaan olisi ruostumatonta terästä vaan ainoastaan kromatut.

Suomen- tai ruotsinkielistä käyttöohjetta ei ollut mutta pitäisi olla tulossa. Se tulee jo kuluttajansuojalain mukaan seurata tuotetta.

Virtalukkoa ei ole vaan sähkö kytketään nappia painamalla päälle ohjaustangossa olevasta paneelista josta valitaan myös tehoalue.
Joko tasainen tai mäki. Paneelissa on tietokone joka kertoo pyörän nopeuden, akun varaustilan jne... Virtalukon puute on sikäli
miinus, että joku voi ohikulkiessaan kytkeä virran päälle. Pyörässä ei ole muutakaan lukkoa, joten pyörän varastava voi muitta mutkitta
lähteä ajelemaan. Polkupyörän lukko toki kannattaa hankkia. Pyörässä on valmiina kierteet sankalukkoa varten mikä on plussaa.

Vara-akun hinnaksi kerrottiin huikeat 400 euroa mutta todettiin, että hinta todennäköisesti putoaa koska sen hintaista akkua
"ei voida ihmisille myydä". En koeajanut fillaria mutta voisin olettaa sen olevan ihan asiallinen.

Moottori on varsin pienikokoinen ollakseen 250 W tehoinen mutta kertovat sen olevan laadukkaan valmistaja tuote.

Kun kyseilin INSERA -merkistä, myyjä kertoi sen olevan Suomen suosituin pyörämerkki. Laskeskelin huvikseni Keravan kirjaston
edessä Inseroita ja löysin yhden ainoan kappaleen varmaan sataan kohoavasta polkupyörämäärästä joten hieman ihmetytti tuo väite.

Pyörää tulee polkea ennen kuin moottoriavustus tulee päälle. Siinä on myös momentintunnistin. Eli fillari on laillinen. Tämä ilahduttaa.




Voimansiirron valmistaja kertoo TranzX PST:n ominaisuuksista seuraavaa:

  • Todellinen sähköavusteisuus
  • Moottori avustaa vain poljettaesa
  • Täydellinen synergia poljinvoiman ja moottorin välillä
  • 1:1 suora suhde polkemisvoiman ja moottorivoiman välillä
  • Erittäin juoheva ajokokemus
  • Suuri vääntö polkijan potkaisusta liikkeelle lähdettäessä
  • Suuri vääntö pienillä nopeuksilla
  • suuri avustus ajonopeuksilla (sports-muodolla)
  • Vaiheittainen avustuksen väheneminen 25 km/h saakka
  • Täyttää kaikki EU-määrykset ollen edelleen polkupyörä, EI mopedi
  • Tunnistin: Patentoitu momentinmittausjärjestelmä
  • Ajomatka: 50 km
  • Iso LCD-näyttö: Nopeus, osamatkamittari, akun varaustila ja ajomuodon näyttö
  • Ajomuodot:
    • Mode 1: Normaali ajo
    • Mode 2: Mäennousu

    
    
    
    
    

    
    
    
    

    Näin 23.5.2009 Sotkan myymälässä Solifer sähköavusteisen polkupyörän, jota myytiin melkoisella alennuksella hintaan 499 euroa.
    Fillari vaikutti kohtalaisen siistiltä työnlaadun suhteen ja siinä on myös ketjuvaihteisto joka auttaa silloin kun halutaan polkien jouduttaa
    akun kestoa tai kun akku on loppu eikä enää jaksa kuljettaa. Fillarissa on pyörimisen tunnistus eli moottori avustaa vasta kun poljenta on
    mukana joka tekee pyörästä laillisen kulkuvälineen myös tieliikenteessä. Oikeassa kahvassa on myös eräänlainen "kaasukahva", jolla
    saa säädeltyä avustavaa voimaa. Akku on fyysisesti hyvin isokokoineen ja spekseissä kerrotaan sen olevan 36 V 14 Ah "geeliakku".

    Esitteen kuvassa pyörä on varustettu valaisimella mutta myymälässä esillä olleessa pyörässä sitä ei jostain syystä ollut asennettuna.
    Tiedustelen asiaa Sotkasta ja palaan asiaan.

    Negatiivisena asiana toteaisin akussa olevan liittimen joka mahdollistaa yleisesti käytössä olevan ns. konttorikonejohdon, jollaista
    käytetään esimerkiksi tietokoneissa, kytkemisen suoraan akkuun. Tämä voi aiheuttaa vaaraa koska silloin akkuun voi tällöin kytkeytyä
    230 V verkkojännite
    . Tällöin akku voi jopa räjähtää. Tästä kytkennästä tulisi mielestäni olla vähintäänkin varoitustarra akussa.

    TIELIIKENTEESSÄ LAILLINEN

    
    
    

    
    
    

    Momentitunnistin on erittäin fiksu keksintö ja se on patentoitu. Momentintunnistin 400 ei perustu ketjun kireyden mittaamiseen vaan
    takahaarukan momenttien vertailuun käyttäen apuna HALL anturia ja magneettia. Sitä on edeltänyt venymäliuskalla toteutettuja mutta
    muuten periaatteeltaan samanlaisia antureita. Näitä venymäliuska-antureita käytetään kahta, kummallakin puolella yksi, mutta HALL:in
    tapauksessa korvataan toinen anturi vaihdevaijerin HALL-anturilla joka ilmoittaa käytössä olevan vaihteen jonka perusteella voidaan
    laskea oikea momentti avustusta varten. Tämä mahdollistaa myös yhdeltä puolelta tuetun takapyörän rakennevaihtoehdon.

    Ongelma on siinä, että mikäli käytetään vaihteistoa, täytyy säätimelle kertoa momentin lisäksi käytössä oleva välitys jotta se osaisi
    säätää moottoriavustuksen oikein. Kun mitataan taka-akselin momentti pyörän runkoon nähden, on laskutehtävä sangen helppo.

    
    

    
    
    

    
    
    
    
    

    
    
    

    Kyseinen vaihdevaijerin anturi on toteutettu sekin aika nerokkaasti käyttämällä kahta erillistä metalliliuskaa jotka johtavat HALL-anturin
    kummellekin puolelle. Toiseen johdetaan magneetin etelä- ja toiseen pohjoisnapa. Tällä tavoin saadaan siirrettyä magneetin tieto anturille.
    Normaalisti HALL-anturin ja magneetin välimatka ei voi olla kovin suuri mutta tällä systeemillä aikaansaadaan pitkän siirron vaikutus anturille.
    Järjestelmässä voidaan myös magneetin kierto muuttaa anturitiedoksi. Erinomainen keksintö jolla on käyttöä myös muissa sovelluksissa.

    
    
    
    
    


    
    
    
    
    

    Samaa pyörää myy myös NETANTTILA. Suomen polkupyörätukun hinta sisältää pyörän täysin ajovalmiina mutta Netanttilan pyörässä
    joutuu kiristämään ohjaustangon ja asentamaan polkimet. Lisäksi Netanttilan takuu on vain 1/2 vuotta kun taas Suomen polkupyörätukku
    antaa rungolle 10 vuoden ja muille osille vuoden takuun.



    
    
    

    Sähköavusteisen polkupyörän tärkeä komponentti on ns. momentintunnistin joka mittaa ketjun kireyttä säätäen moottorin avustusta
    poljinvoiman mukaan suurinpiirtein samalla avustavalla voimalla kuin mitä poljetaan. Pakettiin kuuluu myös poljinnopeusanturi joka pitää
    huolen siitä, että moottori toimii vain poljettaessa. Tämä laite on tietysti kallis joten "kaasukahvalla" varustettu sähköpolkupyörä on halvempi
    valmistaa kun ei tarvita momentitunnistinta eikä poljinnopeusanturia eikä niiden välisiä arvoja laskevaa yksikköä joka edelleen ohjaa moottoria.
    Näin sähköpolkupyörä on huomattavasti halvempi toteuttaa kuin sähköavusteinen polkupyörä.

    Momentuntunnistimella on myös tärkeä turvallisuusnäkökohta. Se pitää huolen siitä ettei pyörä lähde liikkeelle silloin kun polkimia vain
    pyöräytetään esimerkiksi sopivaa aloituspolkuasentoa etsittäessä. Momentintunnistin miittaa sekä ketjun nopeutta että voimaa joiden
    kummankin on oltava "päällä" ennen kuin ohjaus antaa moottorille virtaa.

    Alla oleva esimerkki on "kotimaisesta" (Made in China) ELCAT sähköavusteisesta polkupyörästä jota ei valitettavasti enää valmisteta.

    TIELIIKENTEESSÄ LAILLINEN

    
    
    

    Suomen laki kertoo sähköavusteisesta polkupyörästä seuraavaa:

    19 § Moottorittomat ajoneuvot Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua, vähintään kaksipyöräistä, polkimin tai käsikammin varustettua moottoritonta ajoneuvoa. Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.

    Mutta EU-direktiivi pistää paremmaksi ja määrittelee:

    EUROOPAN PARLAMENTIN JA NEUVOSTON DIREKTIIVI 2002/24/EY, h) polkimin varustettuihin ajoneuvoihin, joissa on jatkuvalta nimellisteholtaan enintään 0,25 kW:n sähkokäyttöinen apumoottori, jonka tehonsyöttö pienenee asteittain ja lopulta lakkaa ajoneuvon saavuttaessa 25 km/h nopeuden tai ennemmin, jos kuljettaja lopettaa polkemisen, eikä näiden osiin tai erillisiin teknisiin yksiköihin, ellei niitä ole tarkoitettu asennettavaksi tässä direktiivissä tarkoitettuihin ajoneuvoihin.

    ElCatin maahantuoja kertoi minulle, että määräysten mukaan sähkömoottori saa avustaa vain samalla voimalla
    mitä polkija saa aikaan. Tästä ei kuitenkaan löydy internetistä kovinkaan monta puoltavaa lausumaa joten
    kysyin asiaa kotimaisten sähköavusteisten polkupyören valmistajan, Helkaman tuotekehityspäälliköltä,
    Markku Auterolta ja sain häneltä seuraavan vastauksen:

  • Missään ei mainita, että avustus voisi olla vain saman suuruinen kuin omien jalkojen aikaansaama voima.
    250W (eli 0,25kW) on se ainoa tehoa rajoittava määritelmä.
  • EU:n määrittelemä avustuksen alenema ennen kuin saavutetaan 25km/h on myös meillä käytössä.
  • Ratkaisuissa joissa avustusta ei kontrolloida momentilla vaan nopeudella, ei pyörä lähde liikkeeelle taaksepäin
    poljettaessa, koska pyörä ei silloin liiku. Ensin tulee saavuttaa jokin miniminopeus (4-5km/h) jonka jälkeen avustus
    tulee mukaan. Ei siis mikään fiksu systeemi, mutta edullinen toteuttaa. Tällaisella systeemillä avustus on mukana
    aina liikuttaessa 4-25km/h välillä, eli tuhlaa energiaa useinmiten tarpeettomasti.
  • Ilman polkemista liikkuvat sähköpyörät eivät ole sähköavusteisia polkupyöriä, vaan ne lasketaan mopedeiksi, eli ne
    tulee tyyppihyväksyttää, vakuuttaa ja ajettaessa on käytettävä MP-kypärää. Näitä maantiekäyttöön laittomia laitteita
    myydään siten, että kerrotaan ettei ne sovellu yleisillä teillä ajettaviksi ja vastuu käytöstä siirretään kuluttajalle.
  • Momentintunnistusjärjestelmä ei ole se joka kontrolloi nopeutta, vaan avustusnopeuden kontrollointiin liittyy käytetyt
    välityssuhteet, rengaskoko ja mootorin vetorattaan kierrosluku. Toisin sanoen systeemille on mitoitettu valittujen
    välityssuhteitten mukainen mootorin avustuskierrosluku.
  • Momentintunnistusjärjestelmä toimii tavallaan itsenäisenä elimenä tuon nopeustunnistuksen rinnalla, kontrolloiden
    yksinkertaisesti kampien akselille kohdistuvaa momenttia.

    Terveisin, Markku Autero

    
    
    


    
    
    
    

    Minua kiinnostaa tällainen sähköinen polkupyörä helppokulkuisuuden ja saasteettomuuden vuoksi ja siksi olinkin ostamassa sellaista.
    Ennen ostamista kysyin kuitenkin vakuutuyhtiöltä heidän mielipidettään sähköavusteisen ja sähköpolkupyörän vakuutusturvasta. IF kertoi
    minulle, että sähköAVUSTEISTA polkupyörää ei tarvitse erikseen vakuuttaa vaan se kuuluu esim. kotivakuutuksen mukana myytävään
    vastuuvakuutukseen. Sen sijaan IF ei pystynyt antamaan vakuutusta sähköpolkupyörälle koska katsoivat sen olevan moottoriajoneuvo
    joka tulisi liikennevakuuttaa ja se taas edellyttäisi kyseisen polkupyörän rekisteröimistä mopoksi. Sähköavusteinen polkupyörä katsotaan
    lain mukaan polkupyöräksi joten siihen riittää sama vakuutus jokamkattaa tavallisenkin polkupyörän vahingot kuten toiselle ihmiselle tai
    omaisuudelle sattuineet vahingot. Seuraavassa ote laista:

    Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090 19 § Moottorittomat ajoneuvot Polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua, vähintään kaksipyöräistä, polkimin tai käsikammin varustettua moottoritonta ajoneuvoa. Polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa.

    Tässä on se kompastuskivi johon vakuutuyhtiö vetoaa siinä, ettei se voisi korvata polkematta kulkevan sähköpolkupyörän vahinkoja. Myös
    katsastuskonttori (A-katsastus) oli sitä miletä, että ajoneuvo tulisi rekisteröidä mopoksi ennen kuin sitä ajaa yleisessä liikenteessä.

    Mielestäni olisi hyvä, jos tämänkaltainen, pelkästään käsikaasulla toimiva, sähköpolkupyörä voitaisiin hyväksyä Suomessa tieliikenteeseen.
    Nyt tilanne on se, että viranomaisten mukaan kyseinen ajoneuvo tulisi rekisteröidä mopoksi. Tämä olisi myös IF:in kannan mukaan tarpeen
    jotta kyseiselle ajoneuvolle voitaisiin myöntää vakuutus. Mopoksi rekisteröitäessä ajoneuvon tulisi täyttää mopolle asetetut vaatimukset joten
    muutostyö maksaisi jonkin verran. Lisäksi kyseinen kulkuväline tulisi tyyppihyväksyttää katsastuksessa.

    Olen ottanut yhteyttä kansanedustajaani ja pyytänyt häntä tutkimaan sitä mahdollisuutta, että tämänkaltainen ajoneuvo voitasiin hyväksyä.
    Siitä olisi apua varsin monelle huonosti liikkuvalle henkilölle. Ehdotoin, että ajoneuvolle voitaisiin laittaa vaikka ikäraja ja esim. mopokorttivaatimus.

    
    
    
    Tiedustelin muutamalta vakuutusyhtiöltä heidän kantaansa näihin polkupyöriin. Alla näkyy ensin lähettämäni kysymys ja
    sen jälkeen kolmen eri vakuutuyhtiön (Pohjola, Tapiola, Fennia) minulle lähettämät kommentit asiasta.

    Päivää. Miten (yhtiön nimi) suhtautuu Sähköavusteiseen polkupyörään ja sähköpolkupyörään? Mitkä vakuutukset tulevat kyseeseen ja mitä vakuutus korvaa? Korvaako vakuutus yleisellä tiellä ja yksityisalueella aiheutetut vahingot? Korvaako vakuutus myös ihmisvahingot. Kyseessä on kaksi eri pyörätyyppiä ja näistä tietoa internetsivullani. http://www.mattikaki.fi/turvallisuus/sahkopolkupyora/ (tämä sivu) Ystävällisesti Matti Käki
    Hei! Kiitos yhteydenotosta Tapiola-ryhmään. Tapiolan kanta asiaan on sama kuin kilpailijallammekin, eli sähköavusteinen polkupyörä kuuluu koti- ja vastuuvakuutuksen piiriin. Kotivakuutus korvaa polkupyörälle aiheutuvia vahinkoja, ja vastuuvakuutus tuottamuksellisesti ulkopuolisille aiheutettuja henkilö- ja omaisuusvahinkoja. Itselle aiheutuneita henkilövahinkoja varten sähköavusteisen polkupyörän ajajalla on oltava oma tapaturmavakuutus. Nämä vakuutukset ovat voimassa ehtojen mukaisesti niin tieliikenteessä kuin yksityisalueellakin. Huomioitavaa on se, että kotivakuutus ei korvaa polkupyörälle aiheutuvia vahinkoja sitä ajettaessa. Sähköpolkupyörän käyttö tieliikenteessä edellyttää laitteen rekisteröintiä mopoksi, ja liikennevakuutuksen ottamista. Lakisääteinen liikennevakuutus kattaa niin omat kuin vastapuolenkin henkilövahingot. Pyörälle aiheutuvia vahinkoja varten ajoneuvolle on mahdollista ottaa Tapiolasta liikennevakuutuksen lisäksi vapaaehtoinen kaskovakuutus. Saatte tarvittaessa lisätietoja asiakaspalvelustamme vastaamalla tähän viestiin tai soittamalla numeroon 01019 5100 arkisin klo 8 - 20. Parhain terveisin Markus Laakso Asiakasneuvoja Tapiola-ryhmä Asiakaspalvelukeskus
    Sähkökäyttöiset polkupyörät Sähkömoottorikäyttöiset polkupyörät jaetaan ajoneuvolainsäädännön mukaisesti polkupyöriin ja pienitehoisiin mopoihin. Ajoneuvolain 19 §:n mukaan polkupyöräksi katsotaan myös sellainen enintään 250 W:n tehoisella sähkömoottorilla varustettu ajoneuvo, jonka moottori toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 km tunnissa. Jos moottorilla varustetun "polkupyörän" ominaisuudet poikkeavat edellisestä, on kyseessä ajoneuvolain 11 §:n mukainen pienitehoinen mopo. Pienitehoinen mopo on kaksipyöräinen polkimin varustettu mopo, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 25 km tunnissa ja moottorin suurin nettoteho on enintään 1 kW. En lähde ottamaan kantaa kumpaan ajoneuvoluokkaan myynnissä olevat sähköpolkupyörät kuuluvat. Jos ajoneuvo ei täyty edellä mainittua polkupyörän määritystä, voi pyörän laitteiden osalta syntyä ongelmia, kun ajoneuvoa rekisteröidään pienitehoiseksi mopoksi. Ajoneuvojen vakuuttaminen tehdään edellä olevan jaon mukaan. Pienitehoinen mopo Pienitehoiselle mopolle myönnetään mopojen liikennevakuutus, joka korvaa liikennevakuutuslain mukaisesti ulkopuolisille aiheutettuja henkilö- ja omaisuusvahinkoja sekä kuljettajan omat henkilövahingot. Pienitehoiselle mopolle voidaan myöntää vapaaehtoinen autovakuutus joko Isokasko tai Osakasko. Vakuutuksien hinnat selviävät Pohjolan vakuutuslaskimesta muiden ajoneuvojen vakuutukset. Pohjolan sivuilta löytyvät myös liikenne- ja autovakuutusehdot ja autovakuutuksen tuoteseloste. Polkupyörä Sähkömoottorikäyttöisellä polkupyörällä ulkopuolisille aiheutetut vahingot korvataan Mittaturvan laajaan kotivakuutuksen tai kotivakuutukseen liittyvästä perheen vastuuvakuutuksesta, jossa on 150 euron omavastuu. Polkupyörä kuuluu laajan kotivakuutuksen tai kotivakutuksen koti-irtaimistoon. Korvaukseen sovelletaan käyttöönottovuotta seuraavasta vuodesta alkaen 10 %:n ikävähennystä. Vakuutusehdot ja tuoteseloste löytyvät Pohjolan myös sivuilta www.pohjola.fi . Ystävällisin terveisin Asko Mäkinen tuotepäällikkö Vahinkovakuutusosakeyhtiö Pohjola Esine- ja ajoneuvovakuutustuotteet
    Hei, Meillä tähän mennessä on ollut vakuutettuna ainoastaan sähköavusteisia polkupyöriä ja tärkein kriteeri vakuutusta mietittäessä on ollut nuo 250 w ja 25 km/h rajoitteet sekä se, että kun polkeminen lopetetaan, niin kulkeminen moottorin avustuksella loppuu myös. Liikennevakuutusta ei voida kummallekaan pyörälle myöntää, paitsi jos sähköpolkupyörä olisi rekisteröity esimerkiksi mopona Ajoneuvorekisteriin. Jos katsastuskonttorin kanta on tähän ollut se, että sähköpolkupyörä pitäisi rekisteröidä, ennen kuin sitä käytetään tieliikenteessä, niin vakuutuksetkin suhtautuvat sen mukaisesti. Eli jos tällaista moottoriajoneuvoksi katsottavaa ajoneuvoa käytetään liikenteessä vastoin määräyksiä, niin silloin ei koti- eikä vastuuvakuutuskaan kata sillä aiheutettuja vahinkoja. Tällaiselle konevoimalla käyvälle laitteelle voi ottaa koneen palo- ja varkausvakuutuksen, mutta tämä vakuutus kattaa ainoastaan laitteelle itselleen aiheutuvia tiettyjä vahinkoja, eikä toimi vastuuvakuutuksen tyyppisesti. Ystävällisin terveisin, Johanna Kuivamäki FENNIA