Generaattorin kuljetuspyörät


On tuollainen pienehkö Briggs & Strattonin generaattori joka on suhteellisen kevyt verrattuna moneen
muuhun mutta jonka kantelu kyllä alkaa pikkuhiljaa tuntua työläämmältä kuin olisi alunperin tarkoituskaan.
Niinpä päätin rakentaa genikseen alle pyörät liikuttelun helpottamiseksi. Olisi tarkoitus siirtää generaattoria
ilman autoa pitkin kaupunkia joten fillarit ovat tarpeen. Valmiita sarjojakin on mutta ovat suhteellisen kalliita
eikä niitä nyt joka kaupassa näyttänyt edes löytyvänkään. Niinpä suunnittelin asentaa alle aivan tavalliset
halpisfillarit jotka kiinnittäisin pakoputkiklemmareilla. Ideaa voi tietysti käyttää moneen muuhunkin hommaan.


Tarvitaan: 4 kpl pyöriä, 8 kpl pakoputkiklemmareita ja 16 kpl jatkomuttereita. Itse ostin kaikki Järvenpään
Tarjoustalosta koska pyörät olivat suhteellisen edulliset ja myös kilopulttien hinta kohtuullinen. Pyörät
olivat edulliset eikä niiden laatu ole mikään kummoinen. Toimivat paikallaan hyvin mutta lonksuvat koska
niiden klappi sivusuunnassa on melkoinen. Jos viitsimystä riittäisi niin sen voisi varmaan poistaa mutta
sillä ei ole tässä projektissa kovin suurta merkitystä. Pyöriähän saa sitten parempia ja vielä parempia jos
haluaa ja voi kukkaronnyörejä höllentää. Nämä pyörät olivat RAWLING Transportgummihjul 75 x 23 mm.

Klemmarin pulttien välin tulee olla sopiva pyörien kiinnittämiseen. Tässä tapauksessa se oli 38 mm joka meni
suoraan pyörään (jossa oli 45 asteen kulmassa olevat soikeat reiät). Päädyimme kiinteisiin pyöriin koska
generaattoria on tarkoitus työntää asfaltilla pitkähköjä matkoja eikä vain siirrellä lyhyesti paikasta toiseen
kuvauspaikalla. Jatkomutteria tarvitaan koska pyörän rungon sisäpuolella tavallinen mutteri ei mahdu kiertymään.


Jatkomutterin kiertäminen ahtaassa
paikassa pyörän sisällä on aikaa vievää
ja turhauttavaa puuhaa, joten otin
miljoonalaatikosta pitkän pultin jossa
on lyhyt kierreosa ja kiersin sen
jatkomutteriin ja kiersin ne kiinni.
Jos ei ole lyhytkierteistä pulttia niin
lukitusmutterina voi käyttää toista
jatkomutteria. Tavallinenkin muttteri
voi hyvässä lykyssä mahtua pyörimään.


Ennen lopullista kiristystä kannattaa tarkistaa pyörien pystysuoruus vertaamalla pyörän runkoa generaattorin
runkoon. Tämä on sitä tärkeämpää mitä pitempiä matkoja generaattoria on tarkoitus työnnellä pitkin kaupunkia.
Kiristäminen kannataa tehdä kunnolla. Klemmari ja mutteri kyllä kestävät melkoisia voimia kiristellä. Pääasia on
ettei pyörä pääse kääntymään paikaltaan. Jos on tarve käyttää generaattoria ilman pyöriä, ne voi joko irrottaa
tai kääntää ylöspäin ensin löysäämällä mutterit. Tässä generaattorissa se onnistuu koska kumitassut ovat sen
verran korkeat, että pakoputkiklemmarin sanka ei ota maahan kiinni. Jos pyöriä joutuu usein kääntämään ylös
niin kannattaa jostain etsiä sopiva holkkiavain (vrt. sytytystulppa-avain) jolla saa mutterit kätevästi käänettyä.