Jatkuvasti ongelmia DPD:n ja Matkahuollon yhteistyössä.

Postin kautta tulleessa tiedonannossa ei kerrota sitä, että kotiinkuljetus kuuluu hintaan!
Jossain vaiheessa DPD:n asiakaspalvelusta kerrottiin. että jos haluaa paketin kotiin, pitää
pyytää lähettäjää kirjoittamaan vastaanottajaksi yritys jolloin paketti kuljetetaan kortiin.
Pitää kuulemma yrittää keksin jokin OY tai vastaava jotta osoite näyttäisi firman osoitteelta.


No jälleen tuli paketti. Tällä kertaa DPD:n lapussa luki nimen perässä "Firma", mutta se oli
jostain syystä pyyhitty yli ja paketti matkasi jälleen lähikauppaan. Mitä kummaa ?????

Matkahuollon lappuun oli myös muuttunut nimeni. Edellisen kerran Matti oli muuttunut vain hivenen muotoon "Mattm",
jolloin kaupan kassa jo pohti, voiko hän antaa pakettia lainkaan ulos kun nimi ei täsmää. Onneksi lähettäjä
oli kirjoittanut nimeni oikein ja sain paketin ulos. Tällä kertaa olin hieman enemmän huolissani sillä "Matti"
oli muuttunut nimeksi "Tommi". Onneksi kassa oli sen verran valveutunut, että sain paketin ulos. Matkahuolto
kertoo, että nimi ja osoite tulevat DPD:ltä EDI-tiedostona ja printataan suoraan siitä.

MUTTA.
Laatikko hajosi kassapöydällä. Kansi aukesi kun ei ollut kuin pienen pienellä
pahvinriekaleella kiinni. Laatikon toinen päällyskansi repsotti täysin avoimena.

Laatikko oli kuin olisi pyörinyt Itä-Marduusialisen jalkapallojoukkueen harjoituspotkupallona puoli
vuosikymmentä. Laatikko ei ole niitä kaikkein vahvimpia ja sisällä oli tyhjiä DVD-aihoita jotka painavat
jonkin verran. Sisällä oli kuitenkin pehmusteet ja kiekot oli siististi pakattu. Jostain syystä DPD:n lappu
oli kuitenkin liimattu laatikon pohjaan ja siksi laatikkoa oli kuljetettu ylösalaisin.

Laatikko on pyörinyt jossain todella likaisessa ympäristössä koska oli ihan musta yltympäriinsä.
Kun katsoo tarroja tulee sellainen vaikutelma, että tämä likaantuminen ja paketin rikkoutuminen
(useita sisään painuneita ja repeytyneitä kohtia) on tapahtunut sen jälkeen kun laatikkoon on liimattu
DPD:n Suomen lappu. Yksi laatikon rikkoutumisen aiheuttanut jälki nimittäin liikkuu kyseisen lapun
päälle joka merkitsee sitä, että se on tullut lapun liimaamisen jälkeen. Laatikon on siis ainakin siltä
osin rikkonut joko DPD tai matkahuolto.

Soitin Matkahuollon palvelunumeroon josta pyydettiin tekemään reklamaatio lähettäjälle, jonka olen
tehnytkin. Toistaiseksi en ole saanut Luxemburgista vastausta. Jonkin ajan päästä puhelin soi ja
Matkahuollon asiakaspalvelija pyysi minua käydä näyttämässä pakkausta Keravan Matkahuollossa.
Se oli kuitenkin jo kiinni joten sovimme, että laitan heille valokuvat rikkoutuneesta laatikosta. Otinkin
niitä läjän ja laitoin sähköpostina. Sisältö oli nimittäin rikkoutunut. DVD-levyjen pakkaukset olivat rikki.


Seuraavassa aiempia kokemuksiani kyseisestä kangertelevasta yhteistyöstä.


Tilasin Itävallasta digitaalisen kovalevytallentimen. Paketti lähetettiin Hermes Logistik Gruppen kautta

Kun itävaltalainen on osannut kirjoittaa nimeni täysin oikein, ei Matkahuolto tai DPD ole sitä
pystynyt oikein kopioimaan. Koska nimi oli väärin, ei kaupan henkilökunta ensin uskaltanut
antaa pakettia, vaikka olin henkilötodistuksen näyttänyt, ennen kuin nimeni löytyi oikein
kirjoitettuna alkuperäisesta lapusta. Kaupan henkilökunta oli ajatellut, että paketin hakee
joku ulkomaalainen henkilö koska nimi oli erikoinen.

Katsotaanpa hieman, miten paketti on kulkenut. Se on lähtenyt Saksasta 23.9.2008 klo 18.00.
Vantaalle se on saapunut kohtuullisessa ajassa 26.9.2008 klo 02:06 josta se on lähtenyt
jakeluun klo 04:58. Tähän saakka paketti on kulkenut ihan asiallisesti ja sen voisi ajatella
olevan perillä (minulla) samana päivänä eli perjantaina 26.9.2008 koska lähettäjä on
maksanut kotiinkuljetuksesta!
ja näin on sujunut jo vuosia aiemmin Postissa.

Mutta eipähän pakettia perjantaina kuulunut vaikka odottelin sitä. Kului viikonloppu ja
maanantaina aloin hieman ihmetellä kun pakettia ei kuulu vaikka laskujeni mukaan
sen olisi pitänyt jo saapua. Otin maanataina aamupäivällä 29.9.2008 yhteyttä Matkahuollon
ilmaisnumeroon 0800-132582 jossa vastasi todennäköisesti jonkun toisen osaston
henkilö joka ei lainkaan ollut ajanatasalla kun yritin selittää paketin kulkua. Palvelun
ystävällisyys ei ollut ehkä aivan parasta. Asiakaspalvelijan mukaan puhelu äänitettiin
ja asiaa ilmeisesti tutkitaan tekemäni valituksen johdosta ja saanen jossain vaiheessa
selvityksen asiasta. Vaikka puhelun äänittäminen on täysin sallittusa kerroin, että mielestäni
olisi kyllä ystävällistä ja hyvien tapojen mukaista kertoa äänittämisestä puhelun alussa.
Tarjosin lähettäjältä saamiani Hermes- Logistik Gruppen numeroita mutta niillä ei
selvinnyt yhtään mitään. Nimellänikään ei löytynyt tietoja jolloin aloin huolestua koska
kyseessä oli kalliihko digitaalitallennin. Kysyin asiaa vielä DPD:ltä josta ei tullut sen
kummempaa apua aiemmasta vastaavasta kokemuksestani poiketen.

Keskiviikkona 1.10.2008 posti tuo Matkahuollolta ilmoituksen, että paketti on noudettavissa
omasta lähikaupastani. Kuten totesin, eivät ensin oikein uskaltaneet pakettia antaa koska
nimi oli aivan erilainen kuin mitä luki henkilöllisyystodistuksessani. Paketti oli siinä
kassan vieressä täysin vartioimatta ja vielä SONY:n tallentimen alkuperäislaatikossa
josta jokainen heti näkee, että sisällä voi olla arvokasta ja haluttua tavaraa. Mahtavatkohan
kansainväliset kuljetusmääräykset sanoa mitään siitä, että paketti on vartioimatta ulko-ovella?
Kaupan henkilökunta kokee varmasti asiasta stressiä koska liikkeen muidenkin asioiden hoito
on jo mitoitettu aivan äärimmilleen. Sitten pitäisi kesken kassajonon lähteä selvittämään pakettia.

Kotiinkuljetus on ilmainen joten pakettia ei tarvitse lähteä erikseen hakemaan. Tästä
mahdollisuudesta minulle ei kerrottu Matkahuollossa eikä DPD:llä ennen kuin erikseen
kysyin asiaa. Olin jo useampaankin otteeseen harmitellut hankalaa hakumatkaa lähikauppaan
mutta ilmaisesta kotiinkuljetuksesta ei oltu mainittu halaistua sanaakaan. Mielestäni tästä tulisi
mainita siinä vaiheessa kun pakettia ollaan ilmoittamassa vastaanottajalle. Kuten alla olevasta
kuvasta näkyy, siitä ei kerrota yhtään mitään. Soitin vielä Matkahuollon asiakaspalveluun jossa
asiasta ei tiedetty mitää mutta asiakaspalvelija kysyi asiaa ja kertoi sitten, että kotiinkuljetuksen
voi tilata mutta se tulee tehdä DPD:n kautta ja maksaa erikseen koska se on ylimääräsitä palvelua.
Ilmeisesti Matkahuollon asiakaspalvelu ei tiennyt, että DPD maksaa kuljetuksesta Matkahuollolle
mutta sitä ei veloiteta asiakkaalta.

Yllä näkyy, että DPD oli hoitanut asian nopeasti mutta Matkahuoltoon kuljetus tyssäsi.
Paketti on matkannut Matkahuollolta lähikauppaani 5 (viisi!) päivää. Vaikka välissä on
viikonlioppu niin postikin olisi kuljettanut tällaisen paketin niin, että se olisi ollut
perillä viimeistään maanantaina. Todennäköisesti jo perjantaina koska kaikki muut
Keski-Euroopasta postitse tulleet paketit on jaettu kotiovelle aamulla klo 8.

Samanlainen kokemus oli joitain kuukausia siten kun tilasin Saksasta työkaluja ja niiden
tulo kesti suurinpiirtein yhtä kauan. Silloin DPD:stä löytyi puhelinsoitolla Matkahuollon
seurantanumero jolla pystyin avuttomana seuraamaan kun paketti hitaasti liikkui kohti
Keravaa. Silloin sovin Matkahuollon henkilön kanssa, että vastaisuudessa voin ottaa
yhteyttä Matkahuoltoon ja pyytää jättämään paketin Keravan Matkahuollon pisteeseen
josta saan sen kahta, kolmea päivää aikaisemmin ja myös paremmin vartioituna.

Paketti on maannut kaksi päivää lähikaupassa odottamassa minulle saapuvan tiedotteen
saapumista. KAKSI päivää! Postissa paketteja vartioidaan jatkuvasti mutta lähikaupassa
paketti on oman onnensa nojassa koska myyjät eivät ehdi niitä vahtia eikä heillä ole edes
kunnollista säilytyspaikkaa koska pienten lähikauppojen tilat ovat rajoitettuja. Paketti on
voinut olla kassan vieressä lattialla nämä päivät odottamassa. Pari metriä ulko-ovesta
ja myymälä sen mallinen, että myyjä ei voi koko ajan olla näköetäisyydellä paketeista.
Mitä myyjä voisi edes tehdä jos joku vaan kävelee ovesta sisälle ja nappaa paketin
ja poistuu ovesta? Pidän DPD-Matkahuolo Postaalipakettia erittäin epävarmana!

Olen liikuntarajoitteinen ja olisin halunnut siksikin noutaa paketin Keravan Matkahuollosta
koska siellä voin pysäköidä oven eteen, saan lainaksi kärryt ja ystävällinen henkilökunta
auttaa tarvittaessa. Posti olisi sen tappojensa mukaan tuonut kotiovelle saakka mikä on
esimerkiksi autottomia ajattellen hyvä asia. Niin DPD:kin tuo ja vielä ilmaiseksi
mutta se kestää ja kestää, vielä päivän pitempään.

Jos ei ole mitään kiirettä, voi toki käyttää tällaista hidasta, mutkikasta ja epävarmaa
tapaa mutta nykyaikana luulisi logistiikan toimivan hieman paremmin. Lähettäjää tässä
huijataan (ja sitä kautta minua kun maksan kulut) koska luvataan kotiinkuljetusta. Posti
toimii kuin kello
ja paketti saapuu yleensä viidessä päivässä Saksasta kotiovelle. Kun
vielä lisätään Matkahuollon asiakaspalvelun epäystävällisyys ja asioiden selvittämisen
sekavuus, asiakas ei tunne olevansa mitenkään tärkeässä osassa, en todellakaan voi olla
tyytyväinen Matkahuoltoon DPD:n kumppanina
. Kuulemma nyt kaiken pitäisi olla kunnossa
mutta edelleen kitkaa on ja paljon sekä kuljetusnopeudessa että etenkin tiedonvälityksessä.

Hermes Logistik Gruppin numerolla ei ole pystynyt seuraamaan pakettia mikä on harhaanjohtavaa.
DPD on numeroinut paketin uudestaan eikä siitä ole Hermekselle tiedotettu. Asiakkaana minä voin
seurata ainoastaan sillä seurantanumerolla jonka lähettäjä minulle kertoo. Hermes ei ole kertonut
seurannassaan DPD:n seurantanumeroa eikä DPD:n tai Matkahuollon sivuilta voi seurata Hermeksen
numerolla paketin kulkua. Epäselvyyttä aiheuttaa vielä se, että Matkahuolto kertoo, että sillä ei ole
mitään tietoa Hermeksen paketeista eikä tiedä onko paketti tulossa heidän kauttaan vai ei. Koska joko
DPD tai Matkahuolto oli kirjoittanut nimeni väärin, ei lähetystä löytynyt nimellänikään kun Matkahuolto
sitä yritti etsiä. En tiedä yrittikö Matkahuollon asiakaspalvelu etsiä osoitteen mukaan. Pyysin sitä kyllä
mutta puhelu ei oikein ollut johdonmukainen enkä tiedä, haettiinko osoitteella lähetystä. Sillä se olisi
voinut löytyä jos hakija ei vahingossa ole jättänyt väärää nimeä hakukenttään. Alla Hermeksen seuranta,
josta selviää, että heillä on ollut tiedossaan paketin saapuminen Suomeen! Miksi DPD ei ole kertonut
Hermekselle omaa seurantanumeroaan jolla olisin voinut seurata lähetystä?

Laitoin palautetta sekä matkahuoltoon että DPD:lle ja DPD vastasikin varsin nopeasti oheistaen
tiedotteen heidän ja Matkahuollon välisestä yhtesityöstä. Vahvennukset ovat minun. Tiedote
löytyy alkuperäisenä dokumenttina (Kyllä. Tiedostonimi on juuri noin) MH-asiakastietode.doc




Arvoisa Asiakas,

DPD Finland Oy on perinteisesti tarjonnut yritysasiakkailleen B to B paketti-ja lavakuljetuksia 
kotimaassa ja Euroopassa. Yhä useammin lähetykset suuntautuvat yksitysosoitteisiin jossa 
päiväsaikaan kello 08.00-17.00 välillä ei olla paikalla vastaanottamassa lähetyksiä. 

Asikkaidemme toivomuksesta ryhdyimme neuvottelemaan ratkaisua jossa lähetykset 
toimitettaisiin  mahdollisimman lähelle asiakasta niin että vastaanottaja pystyy 
aikatauluttamaan noudon mahdollisimman joustavasti omien tarpeiden mukaan. 
Olemme aloittaneet yhteistyön 15.5.2008 Matkahuollon kanssa yksityisasiakkaille 
lähetettyjen pakettien osalta.

Toimitamme lähetykset asiakasta lähimpänä olevaan toimipisteeseen ja lähetämme tiedon 
noudettavasta lähetyksestä tekstiviestillä, kirjeellä tai sähköpostilla vastaanottajalle.

Palveluverkosto kattaa 
·	 67 Matkahuollon toimipaikkaa 
·	340 asiamiestoimipaikkaa  
·	550 Siwaa  
·	170 Valintataloa  
·	24 Euromarkettia 

Kuljetustilaukset

Jos asiakas haluaa lähetyksen kotiinkuljettuna, on hänen tällöin otettava yhteys DPD Finland Oy:n  
asiakaspalveluun. P. 010 804 848 tai sähköpostitse osoitteeseen info@dpd.fi
Kuljetus on järjestetään pääsääntöisesti seuraavana arkipäivänä.

Ystävällisin terveisin,
DPD Finland Oy/ Posten Logistik Group


Mitenkähän minusta kuitenkin tuntuu siltä, että syynä on ollut melkoinen kustannusten pienennys
ennemminkin kuin asiakaspalvelun parantaminen, jollaisen kuvan tuosta tiedotteesta saa.


Aikaa on hieman vierähtänyt ja jälleen on tullut muutamakin DPD-paketti. Osaan olen päässyt väliin
ja soittalla DPD:n maksulliseen numeroon olen saanut paketiti pysähtymään Keravan Matkahuollon
pisteeseen josta on helpompi noutaa kuin lähikaupasta. Lisäksi paketin saa ulos jopa päiviä nopeammin.

Hermes on ollut jälleen lähettäjänä Saksassa ja Hermekseltä kerrottiin minulle useaan otteeseen,
että paketit tuodaan minulle kotiosoitteeseeni!
Eivät osanneet kertoa Suomessa toimivaa
jakelijaa eivätkä edes sitä, onko kuljettajana DPD vai jokin muu.

Paketti saapui yllättäen ja tietenkin lähikauppaan vaikka lähettäjä on maksanut kotiinkuljetuksesta
ja saksalainen Hermes kertoo asiakkailleen sekä vastaanottajalle paketin kotiintoimituksesta. Kertovat,
että pakettia yritetään ensin jakaa kolme kertaa ja jokaisella kerralla jättää postilaatikkoon tiedonannon
yrityksestä. Tiedoannossa kerrotaan vähintään jakelijan puhelinnumero sopiakseen kotiinkuljetuksesta.